01-05-2015

Geteisem

Een van de laatste taken als voorzitter van onze woonvereniging, was de overdrachtformulieren tekenen. De formele afronding van een proces wat jaren heeft gekost. Het is nu eenmaal niet heel eenvoudig om 5 panden te verkopen en de bewoners te laten wonen. Om zo'n verkoop vast te leggen is een door allebei de partijen getekende overeenkomst niet genoeg, nee, daar moet een stempel van de mafia een notaris op. De meerwaarde ontgaat mij geheel, want de rechtsgeldigheid van een onderling getekend contract is hetzelfde. 

Voor die stempel en 'voorbereidende werkzaamheden' betalen we bij de notaris die we inhuurden, (wiens naam ik niet ga noemen hier, want ik zit niet te wachten op een nare brief van ze, maar hun naam rijmt op 'ekkelman') tien keer de uurprijs die ik aan mijn opdrachtgevers reken. Ik dacht dat we met een paar uur wel klaar waren. (Mooi niet). Ik dacht ook dat als in een informatief telefoongesprek de tekst: "We moeten dit gesprek nu afronden, anders zal ik het wel in rekening moeten brengen." betekende dat voorgaande dus niet in rekening gebracht zou worden. (Mispoes).Ik dacht ook dat een opdrachtbevestiging schriftelijk moest, en niet denkbeeldig. (weer geen punten) Ik weet er duidelijk niet zoveel van. Net genoeg om te weten dat als je een in mijn ogen volledig onterechte rekening van ruim 1500 Euro krijgt van een advocatenkantoor, dat je die gewoon moet betalen. Om nou een andere advocaat in te huren om die rekening van tafel te krijgen gaat vast een veelvoud kosten. Leuk voor die mannen, maar voor de rest van de mensheid onzin. 

Ik hoop dat op korte termijn er meer kilo-knaller-notarissen komen die de opgeblazen prijzen en arrogante werkwijzen van de oude garde weg concurreren. Een frisse wind zou het in deze stoffige hoek heel goed doen.




1 opmerking: