23-05-2015

Voetstuk

Voor de website Nijmegen Cultuurstad mocht ik in het Valkhofmuseum de expositie "Van hun voetstuk" gaan fotograferen. Een verzameling beelden die ver na hun gloriedagen teruggevonden zijn. Een beetje zoals die nazipaarden in Duitsland gisteren, maar dan meestal kapot en in de grond. Niet in een schuur van iemand die er op de zwarte markt miljoenen aan hoopt te verdienen. Zo friste ik vanmiddag mijn kennis over diverse bronsgietprocessen wat op, zag ik veel metalen scherven en bejaarden fluisterend schuifelen langs de beelden. Tegelijkertijd was ik me bewust van de luxe dat we hier wel zoveel mooie oude dingen kunnen zien. Niet gesloopt door godsdienstwaanzinnigen of omgesmolten voor snel geld. Een voorrecht wat helaas niet iedereen zomaar heeft.


Miniatuur van een gietput waarin een man een mal weg bikt


Hoe kan het ook anders, weer een paard


Een zware kop en puzzelende bezoekers


Two and a half women

Geen opmerkingen:

Een reactie posten