19-08-2015

Uniform

Het centrum van de stad werd overspoeld met verse studenten. De introductie is weer begonnen. In groepen, makkelijk herkenbaar aan allemaal hetzelfde shirt of petje, worden ze door de stad gestuurd. Opdrachten, spelletjes en later terras en kroeg. Niks nieuws onder de zon. Een paar weken geleden nog de oudste en meest ervaren leerlingen op hun middelbare school. Nu veelal kwetsbaar vanwege geen enkele ervaring. 
Andere stad, mensen, opleiding, woning, cultuur. Even wennen. 

Een ding viel me op, de eenvormigheid. Op de toch snel 1000 studenten die ik voorbij zag komen telde ik één meisje met dreads en één jongen met een Hammerfall shirtje. Verder niets afwijkends. Geen hanenkammen, vleermuizen, rockers, skaters, niks. Wel eindeloos veel voorversleten spijkerbroeken, shirts met kledingmerk opdruk en gympen. En alle meisjes hebben lang haar. Allemaal? Nee, misschien vijf procent niet, maar verder stuk voor stuk hetzelfde. Net als bij de jongens er zo drie of vier manieren zijn om het haar kort geknipt te hebben. Ook hier geen afwijkingen, kaal noch lang. 

Heb ik de memo gemist waarin stond dat jonge mensen er precies zo uit willen of moeten zien als de rest van de menigte? Of doet het afwijkende deel van de studenten niet mee aan de introductie? Bij concerten zie ik toch regelmatig jonge guppen met afwijkend haar/tattoo's/kleding. Studeren die dan niet? Iedereen moet vooral zijn eigen gang gaan, maar wat variatie in het beeld is toch wel zo leuk. 

In de polder trof ik een veulen met een muil als een dronken eerstejaars.


 Jammer dat er geen geluid bij de foto's zit. 


Anders had je je hem kunnen horen lallen, 


eerst iets van Guus Meeuwis en daarna 


dat toffe nummer van hoe-heet-die-ene-ook-al-weer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten