Deze
keer niet vanuit de theaterkantine, maar zittend in een touringcar
tussen Miskolc en Budapest.
In
Nederland is Vroege Vogels net begonnen en ik zit tussen een groep
Nederlandse en Poolse zombies in een bus. Niet iedereen stond fris
gewassen en bepakt klaar om te vertrekken. Voor sommige moest er
uitgebreid op de deur gebonkt worden, een enkeling had daar zelfs
niet genoeg aan. Verschil in stijl. Op zo'n tripje merk ik opnieuw
dat ik echt tot de Noord-Europeanen behoor. Het laat maar waaien en
alles komt wel goed principe is niet zo aan mij besteed. Als ieder
zijn eigen verantwoordelijkheid in een groep neemt, maakt het dat
voor iedereen makkelijker.
Het
zit er bijna op, nu alleen nog een dag reizen, hopelijk tegen het
avondeten weer in Nijmegen.
Missie
geslaagd. De hele week was natuurlijk een aanloop naar gister. Er
moest gewerkt worden.
En dat
lukte. Op tijd begonnen en geen idee wat ik kon verwachten. Iedere
keer toch weer spannend op een plek die ik niet ken en een stevige
taalbarrière. De mannen waren, volgens afspraak, al volop aan het
werk toen we binnenkwamen. Tribunes stonden klaar, de vloer lag, de
metalen kubus stond er. Zoals gepland konden we direct beginnen met
het licht. Drie jongens stonden klaar om aan te pakken. Ze bleken
zelfs, tegen de afspraak in, een beetje Engels te spreken. Ouwe meuk
aan kabels en lampen, maar alles deed het.
Soepel
ging het licht er tegelijk in met de videoprojectoren. Omdat we in
het Nederlands en gedeeltelijk Engels speelden moest er een
boventiteling komen. Onze dramaturg had de klus om die te maken en
door te drukken. Dat ging soepel. Meestal geeft video in een
voorstelling gedoe. In deze hadden we twee schermen met boventiteling
en een projector aan een camera op de vloer. De kans op vertraging
was dus maximaal. De locals
knoopten alles aan elkaar en het werkte. In een keer. Fijn, dat
scheelt. Rond lunchtijd was de basis af, alles gesteld,
gesoundcheckt. De lichtsoftware dreigde even roet in het eten te
gooien, maar spoedoverleg met Nederland voorkwam dat. We hadden zelfs
nog tijd voor een technische doorloop.
De eerste voorstelling trok nogal wat Hongaren die geen Engels verstonden. De reacties op hun gezichten spraken evenwel boekdelen. Een scala aan emoties kwam tijdens de laatste scene voorbij. Een meisje zat demonstratief bijna een kwartier lang met het programmaboekje voor haar gezicht. Haar moeder die ernaast zat vond dat belachelijk en maakte dat, geluidloos, een paar keer duidelijk. Naast ons zat een jongen, beetje bleu type, die begon te glimmen toen een blonde actrice haar onderbroek uit moest doen. Op het puntje van zijn stoel volgde hij wat er gebeurde. Enkele minuten later had hij ook door dat het alleen maar heel ongemakkelijk was en erger werd. Je zag hem krimpen. Ik had bijna met hem te doen. In tegenstelling tot in Leiden bleef iedereen zitten tot het einde. Het schijnt hier echt not done te zijn om weg te lopen.
De eerste voorstelling trok nogal wat Hongaren die geen Engels verstonden. De reacties op hun gezichten spraken evenwel boekdelen. Een scala aan emoties kwam tijdens de laatste scene voorbij. Een meisje zat demonstratief bijna een kwartier lang met het programmaboekje voor haar gezicht. Haar moeder die ernaast zat vond dat belachelijk en maakte dat, geluidloos, een paar keer duidelijk. Naast ons zat een jongen, beetje bleu type, die begon te glimmen toen een blonde actrice haar onderbroek uit moest doen. Op het puntje van zijn stoel volgde hij wat er gebeurde. Enkele minuten later had hij ook door dat het alleen maar heel ongemakkelijk was en erger werd. Je zag hem krimpen. Ik had bijna met hem te doen. In tegenstelling tot in Leiden bleef iedereen zitten tot het einde. Het schijnt hier echt not done te zijn om weg te lopen.
Voor
de tweede voorstelling werd besloten om de scene die niet ondertiteld
werd aan het einde, die ongemakkelijke, live te laten vertalen in het
Hongaars. Het idee dat teveel mensen niet genoeg begrepen van de
Engelse tekst, was belangrijker dan de concessies die op deze manier
aan het stuk gedaan moesten worden. Het werkt evenwel prima. Zo goed
dat er negen mensen wegliepen. Toch. Niet alleen Hongaren. De manier
van theater maken zoals dat door ons gedaan werd was duidelijk nog
niet helemaal doorgedrongen daar. De stukken die ik zag waren, net
als de voorstellingen die anderen zagen, erg ouderwets. Traditioneel
is misschien een betere term. Of saai, ja, da's een goeie term.
Logisch dat als je in die traditie zelf theater maakt, dit als
schokkend en provocerend ervaren wordt. Die termen kwamen achteraf
nogal eens voorbij. Waren we opeens met ontwikkelingswerk bezig hier.
Samen
met de mannen van het theater alles weer afgebroken en ze uitgebreid
bedankt. Leuk volk wat hun vak verstaat. Als toetje nog een paar
foto's van de zaal gemaakt. Tijdens onze voorstellingen zag je daar
niks van omdat het brandscherm dicht was om op te projecteren.
Tijdens het bouwen was het het mooiste zijtoneel wat ik ooit zag.
Na
afloop opnieuw naar dat appartement waar we de eerste avond ook
zaten. Opnieuw geen ventilatie en niemand die een beetje fatsoenlijk
Engels sprak. Na een biertje verzonnen dat ik liever in mijn eentje
de goede afloop van de dag wilde vieren. Taxi!
Ik
vertrok met een stevige verkoudheid aan het begin van de week. Die
lachte zich kapot met de omstandigheden. Ongeventileerde, bloedheet
opgestookte ruimtes afgewisseld met snijdende vrieskou. Bevriezend
zweet is verkoudheid's grootste vriend. Ik snotter nog even door en
ga wat bijkomen van wat een aangenaam avontuur genoemd kan worden.
Na de eerste voorstelling maakte ik in een paar minuten
een serie portretten van onze spelers zoals ze in de voorstelling er uit zagen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten