17-02-2015

Feestvreugde

Gisteren werd in Arnhem een carnavalswagen met bijbehorende groep lopers uit de optocht verwijderd door de politie. De wagen zag er uit als een piratenschip en om de wagen liepen jongens verkleed als Jihad strijders. 

"Maar wat is nou die heilstaat, als er muren om heen staan, 
als je bang en voorzichtig, met je mening moet omgaan"
(Klein orkest - Over de muur)

Carnaval wordt door liefhebbers vaak getypeerd als het feest waar alles moet kunnen. Waar de werkelijkheid een paar dagen op zijn kop wordt gezet. Waar dingen kunnen, die anders niet mogen. (precies daarom hoef ik er niet aan mee te doen, voor mij kan dat de rest van het jaar ook. Maar daar had ik het niet over.)

Een paar weken geleden was iedereen opeens Charlie. Om het hardst was iedereen voor de vrijheid van meningsuiting. Wij laten ons toch niet bang maken door wat halve garen. Alles moet kunnen in ons vrije Westen. Censuur en repressie is juist was IS propageert, daar doen wij niet aan mee. Wij weten wel beter en kunnen wel tegen een stootje.

Het getuigt volgens mij ook niet van goede smaak, of gevoel voor humor, om als Jihadi in zo'n optocht mee te lopen. Maar als de politie volgens die criteria een screening zou houden onder alle deelnemers en overtreders allemaal uit de optocht zou gaan halen, blijven er weinig over.


Een korte rit door het dorp waar ik opgegroeid ben was genoeg om de sporen van de optocht van gisteren te zien. Met name het van de wagens af flikkeren van kubieke meters versnipperd archief, verhoogde blijkbaar de feestvreugde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten