05-12-2014

Bakvissen

Het kan snel gaan. Sinds iemand met invloed verzon dat singer-songwriters cool zijn ging het hard. Als een paar jaar geleden zo'n harige droeftoeter met gitaar zijn treurnis kwam delen trok dat voornamelijk 40 plussers met buik en baard. Nu komen er opeens hele horden jonge meisjes op af. Sta ik opeens tot aan mijn knieĆ«n in de bakvissen. 
Goed voor het uitzicht en slecht voor de drankomzet.

In Roosje was er vanavond een mini-festival met zes singer-songwriters. Kwalitatief en in presentatie waren er grote verschillen. De een een spichtig meisje van zestien, wat haar liedjes in de microfoon fluisterde, de ander een ervaren schnabbelaar met een stel huurlingen als begeleidingsband.

Muzikaal bleef er weinig hangen, een paar opmerkingen die ik hoorde wel.
Meisje vraagt tijdens de soundcheck die vrij lang duurt in een lege zaal aan de geluidsvrouw: "Is dit nog de soundcheck of is mijn show al begonnen?".

Een andere bard vertelt een verhaal hoe hij jaren geleden in de studio van Jackson Brown een paar cassettebandjes vond met daarop alleen "Dylan" geschreven. Daarop stonden nooit uitgebrachte opnamen waaronder het mooiste liedje die hij van ome Bob kende. Een daar van ging ie meteen spelen. Het nummer was "Nobody 'cept you" Even Googelen leerde dat dit toch echt al op een 'best of' in 1991 uitgebracht werd, lang voor Baardmans die tapes vond. In 2000 bracht 16 Horsepower deze prachtige versie er van uit.

Tijdens het optreden van de tweede jongen op het grote podium trok hij zo nu en dan nogal gekke bekken. Een paar meiden achter me stonden wat te geiten over dat ie wel lekker was, maar die scheve bek niet zo geil was. Ik draai me om en zeg tegen dat meisje dat een hersenbloeding er toch behoorlijk in hakt. Zij herhaalt dit meteen naar haar vriendinnen en vraagt aan mij of dat echt waar is. 
"Nee hoor" zeg ik. 
Zij loopt rood aan van schaamte. 
"Maar daar mag je toch helemaal niet om lachen?" 
-Ik lach niet, dat doe jij toch? 
Het bleef nog lang onrustig in de stad.


In volgorde van opkomst:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten