09-05-2014

Wokwokwok

Zo zijn er dagen dat ik geen moer beleef en op het eind van de dag toch een blog vul.
De afgelopen dagen waren het omgekeerde. In twee dagen moeten 5 voorstellingen van licht en geluid worden voorzien. In verschillende stadia van voorbereidheid kwamen ze naar Montreal. Aan mij om het zaakje aan elkaar te plakken. En het is gelukt. 
Met de tong op de schoenen en de hakken over de sloot, maar uiteindelijk was het een prima première vanavond. Op een schoonheidsfoutje na ging ie goed. 

Ik wist tevoren dat het krap zou worden, maar had het misschien toch nog onderschat.Vier uur per dansje de tijd betekent dat er niks mis kan gaan, of de tijd is op. En er is geen reservetijd. Ja, mijn lunch, diner en slaaptijd. Die gingen er dan ook aardig aan. Als een arbo-inspecteur een dag had meegelopen had ie zich naderhand in zijn graf omgedraaid. Maar ja, zoals de Duitsers zeggen: "The show must go on."


Vandaag eindelijk een paar uur de tijd om iets van de stad te zien. Zondagmiddag maakte ik een wandeling en sindsdien zag ik vier keer de route hotel-theater en vice versa. 
Mooie stad, grote stad en opvallend stil. Mensen claxonneren hier niet of zelden. Alsof de auto's stiller zijn. Misschien komt het door de brede straten. Ook opvallend weinig sirenes. Al compenseren ze het wel, door als ze eenmaal er door moeten, een heel scala aan geluiden te kunnen gebruiken. Niet alleen het traditionele tatu, maar ook tuuudaaa, wiewiewiewiewie, wokwokwok en meuhaaahoe.

We hebben een zeer diverse club om mee op tour te gaan, ben heel benieuwd hoe dat onderling gaat verlopen. Langzaam beginnen zich al wel contouren af te tekenen met wie het prettig werken is en met wie het pittig gaat worden. De taalbarrière speelt ook hier een grote rol. Ik betrapte mezelf er vanavond op, dat het al als een opluchting voelt om met mensen te praten die vloeiend Engels spreken. In een stad die in praktijk tweetalig is, blijkt Frans toch wel heel duidelijk de overhand te hebben. Dat gaat helemaal leuk worden in Bordeaux, waar naar verluidt Engels niet eens een officiële taal is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten