25-10-2012

Jatten

Onvrijwillig stelen, kent u die uitdrukking?
Dat je iets pikt, zonder dat je het wil. En nee, geen aanstekers of pennen, dat is geen jatten, die hebben een eigen levensloop. En nee ook niet de kleptomane variant. Nee echt onvrijwillig. En pijnlijk. Het liefst onder je nagel. Of in je voet. Meestal kleine dingen, een stukje decor, een klein beetje werkblad, een nietje of wat glas. Ik kan het best opbiechten, ik druk bij zo'n beetje iedere opdrachtgever wel wat achterover. 
En al met al loopt dat aardig in de papieren. Zo heb ik nog multiplex van Lux in mijn ringvinger. Zwerven wat stukjes koperdraad van Doornroosje in mijn arm en sinds vanochtend ben ik de trotse bezitter van een splinter Arnhems hout onder mijn duimnagel. 

Vroeger onder diezelfde nagel ook wel eens proberen dingen mee te nemen. Ooit een poging gedaan om tijdens een optreden mijn bekken wat te poetsen, door 'm hard tussen huid en nagel te klemmen. Het poetsen lukte niet, bekken werd alleen maar viezer (was wel behoorlijk heavy metal, eerst hard zweten, dan gaan bloeien en doorspelen, zodat alles om me heen rood kleurde). Een poging -jaren later- om een grote metalen balk er onder te stoppen, pakte ook niet succesvol uit. Mijn nagel was wel na een half jaar weer een heel eind terug gegroeid. Je hoort wel eens over bedrijfsdiefstallen, dat mensen een laptop meenemen, of een printer. Knappe jongen die dat ook onder z'n duim doet.

 Ja, daar, uh, nee, bijna, ik heb 'm, nee, nog 's, au

Geen opmerkingen:

Een reactie posten