21-10-2012

De man met de zaag

Dan kopen ze dus zo'n lelijke doorzonwoning. En om anders dan de buren te zijn, moeten er dan drie tweehonderd jaar oude olijfbomen in dat achtertuintje komen staan. Die komen dan uit IsraĆ«l voor zo'n 5000 Euro per stuk. Ja het mag wat kosten om anders te zijn dan de buren. Alles goed en wel, in de lente lopen die olijven dus niet uit. Nee, stukgevroren, die doen het hier niet. Zet die vent er meteen een zaag in om die drie boompjes tot haardhout te zagen. Zijn vrouw stopt hem en zegt dat er misschien iemand wel wat met dat hout kan. Meteen bellen. Maar ik moet wel haardhout, stelt de man met de zaag. Is goed, krijg jij een aanhanger vol haardhout van me, gezaagd en wel, neem ik die boompjes mee van je. Nou toen ben ik d'r op los gegaan, op dat olijvenhout, alle bast eraf gepulkt, beetje bijgezaagd, hier een organische vorm van gemaakt. Het hele ding in de olie en klaar. Heb ik 'm nog een fotootje gestuurd wat het geworden was, wilde ie 'm terug hebben. 
Maar ja, d'r zat nou natuurlijk een ander prijskaartje aan weet je wel.


Op Fort Vechten was de veertiende 'Vormgevers in hout' tentoonstelling, en het verhaal hoe dat knokige, gerimpelde ding tot stand gekomen was, wilde de maker graag vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten