16-03-2016

Die andere Fred


Tijdens de klus vanmiddag kreeg ik een berichtje van een collega. "Als je vanavond vrij bent kun je altijd nog naar Fred Delfgaauw". Inderdaad. Was bijna ontschoten. Werk kan ook overdag zijn en dat je dan 's avonds vrij hebt. Gaaf. Hou ik mijn gemak vanavond, want drukke week, of ga ik toch kijken? Dus daar heen. Bakkie pleur met de heren., Fred stond er ook bij en vroeg of tijdens de voorstelling het licht in de regieruimte uit mocht. Vanaf het toneel gezien is dat vaak de enige verlichte plek en het helpt de concentratie niet echt, om daar een paar mannen tv te zien kijken of met hun telefoon in de weer te zien. 

Het gesprek ging verder over ongeïnteresseerde technici. Zijn idee was dat de jonge generatie veel minder theater kijkt dan de oudere technici. De consensus was dat als je niet van theater houdt, je dit werk niet lang vol houdt. Op mijn opmerking dat ik niet aan het werk was, maar voor mijn lol kwam kijken, bloeide hij helemaal op. Toen ik vertelde de afgelopen twintig jaar het gros van zijn voorstellingen gezien te hebben was de reactie:"Ik had er al zin in vandaag, maar nou ga ik er extra tegenaan". Ik vertelde dat "Vorst aan de grond" de eerste voorstelling was die ik van hem zag. Een voorstelling met een prachtig openingsbeeld van een oude koning op een troon midden in de sneeuw. De vorst stond op en liep weg. Op de plek waar zijn voeten de sneeuw raakten, werd de vloer zwart, en buiten de witte cirkel bleven juist weer witte voetstappen over. Een prachtig beeld en een klote-klus om achteraf het talkpoeder weer van de vloer te halen. Dat mocht ik dan weer doen. 

Enthousiast vertelde hij over de totstandkoming van die voorstelling en speelde in een verder lege artiestenfoyer de openingsscène na. Voor mij alleen. Kippenvel. Ook tijdens de 'echte' voorstelling in de zaal liet ie zien nog steeds tot de top van de poppenspelers en verhalenvertellers te horen. Was ik blij met de tip vanmiddag en het besluit om niet op de bank te blijven liggen. Vrije avond, best een leuk concept.


Een van de hoofdpersonen 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten