24-05-2016

Voor de lol

Van slijters en kroegbazen weet ik het, van schilders ook. Maar metselaars en deurwaarders doen het volgens mij minder. Net als notarissen en stukadoors. In hun vrije tijd gaan ze niet voor hun lol verder met hun werk. Ja, sommigen beunen wat bij, of ze helpen iemand in de avonduren. Maar echt voor de lol? 
Om me heen krijg ik zo nu en dan verbaasde reacties als ik vertel naar het theater te gaan voor mijn eigen plezier en zonder te factureren. Terwijl dat toch de basis is van mijn werk, het feit dat ik het leuk vind. Zondag bezochten we Borgen van het Noord Nederlands Toneel. Voor de lol.

En of het goed was! Theater voor gevorderden. van 13.00 tot 22.00 speelden ze ruim 7.5 uur. Tussendoor werden we in zes gangen gevoerd. Een zeer compleet pakket. Spel, verhaal, licht, decor, regie, muziek, allemaal af. Tot in de puntjes. 
Vorige maand mocht ik de voorstelling op een andere plek mee opbouwen. Met twintig man waren we een dag bezig het er in te prakken. Geen lamlendig hangen, of met veel te veel mensen in de weg gaan staan, nee vol aan de bak. Met het zweet in de bilnaad.

Daarom was het nu ook zo lekker om binnen te komen en alles klaar te zien staan. En nog veel lekkerder om uit Enschede naar huis te rijden en te weten dat de mannen daar nog aan het sjouwen waren. Ook nog toen ik thuis kwam. Tegen de tijd dat ik het licht uit deed, zaten daar de trailers vol. Ik zat er ook nog aardig vol van. Zelfs voor een tamelijk ervaren kijker was het veel. Het had van mij ook nog best twee uur langer mogen duren, maar het was veel. Zoveel ideeën, personages en verhalen. Food for thought. En voor de lol.




Tijdens het bouwen werd de kroonluchter/tafels even scheef gehangen


Tijdens het applaus hing ie weer bovenin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten