18-05-2016

Rij revisited

Precies een jaar geleden schreef ik een tamelijk verhit blog over hoe de voorverkoop van Oerol weer mis ging. Een stuk daaruit:


"In de periode tussen het krijt en het pleistoceen was het een stuk makkelijker.Op donderdag fietste je naar de ET10 kreeg daar een krantje met een overzicht van de voorstellingen, kruiste aan wat je wilde hebben en ging ze ter plekke kopen.Tijden veranderden, het werd drukker, de verkoop verhuisde een paar keer van plaats en het krantje kreeg je al op de boot. Daar, tussen de slappe koffie en warme chocomel puzzelden we samen een schema in elkaar. Op het eiland aangekomen meteen door om bij Actania in de rij aan te sluiten. Binnen een uur was de buit binnen. 
Enkele jaren later besloten we vóór de rij te gaan wachten, zodat iedereen die later dan om 04.00 bij Westerkeijn aan kwam in de rij achter ons aan kon sluiten. Bitter, Siedler, potjekoek en thermoskoffie hielden ons op de been. Met een grote grijns konden we de kassatent met zes strekkende meter kaarten verlaten. Oerol evolueerde en de kaartverkoop werd ieder jaar een grotere logistieke nachtmerrie voor de organisatie.. Tienduizenden (honderdduizenden?) kaartjes moesten worden verkocht. Niet allemaal tegelijk of enkel in de voorverkoop, want iedereen moest een kans hebben.


Even leek het er op dat ze het begrepen, online kon je, als je erop tijd bij was, in een keer alles wat je wilde bestellen. Helaas werd dit jaar weer een nieuw systeem ingevoerd. Op papier vast heel goed, maar in praktijk om te huilen. Strak om 20.00 logde ik in en had direct 550 wachtenden voor me. Via laptop sloot ik een extra keer aan, enkele minuten later, daar als wachtende 2648. Binnen 20 minuten was ik aan de beurt en kon ik bijna iets bestellen. Behalve dat "de online verkoop van dit evenement is niet actief" in beeld bleef ploppen. Via een omweg, een achterdeur en bruut geweld probeerde ik op de juiste pagina te komen. Niks. Drie kwartier nagelbijtend achter twee schermen later besloot ik de handdoek in de ring te gooien. Via diverse social media regende het klachten. Het leek niemand te lukken."


Vandaag was het weer zover. En opnieuw hebben ze een broodmongool met een natte dweil de server laten programmeren. Weer loopt het binnen enkele minuten helemaal vast. Maar gooiden ze het hele systeem er in een kwartier vanaf met de mededeling: "Om 21.30 beginnen we opnieuw". Enkele minuten na half tien was ie weer online, en was ik er in. De helft van de kaartjes geselecteerd, klik de volgende aan en "error 500". Dat was 'm weer. Plat. Niks. "Morgenavond om 20.00 proberen we het opnieuw". Lekker verhaal, vandaag klus niet aangenomen vanwege de voorverkoop, morgen aan het werk. Gelukkig een slachtoffer vriendin gevonden die zich opoffert om het morgen te proberen.  Ben ik eens benieuwd of het dan werkt...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten