02-07-2015

Sleurmand

De afgelopen jaren zijn de hulpmiddelen die uitbaters van supermarkten ons aanbieden geĆ«volueerd. De rammelende stalen wagentjes met peuterklem en uitklapbare kratdrager zijn vervangen door geruisloze en vooral grotere kunststof wagens. Veelal is de peuterklem verwijderd en vervangen door een bekerhouder, zodat tijdens het winkelen een gratis beker automaatkoffie geslobberd kan worden. De onderhavige kleuter heeft nu zijn eigen minikarretje waarmee hij/zij krijsend tegen kuiten en schenen van andere klanten kan beuken. De kratdrager is overbodig omdat steeds minder in kratten met statiegeldflessen verkocht wordt.  Een plastic wikkel om 4 of zes plastic wegwerpflessen bespaart de tussenhandel veel gedoe met het innemen en vervoeren van leeggoed.


De mandjes hebben een vergelijkbare transformatie ondergaan. Niet alleen zijn ze, net als de karretjes, in formaat flink gegroeid. Zodat de psychologische grens van een vol mandje of karretje minder snel bereikt is. Ze zijn ook van degelijk staal overgegaan in lichter kunststof. Niks mis mee, hoef je minder te tillen. En daar ging het mis. Bij minder tillen. Waar eerder de ouden van dagen, minder bedeelden en anderszins fysiek uitgedaagden geen mandje droegen, maar een karretje rolden, hebben ze nu een sleurmand of trekbak, geen idee wat de geldende term is. De mandjes met een te lang hengsel er aan, die achter de boodschappende medemens getrokken wordt. Die medemens heeft meestal niet door dat zij (niet om flauw te doen, maar ooit een vent met een sleurmand gezien?) een meter langer is geworden. Nu blokkeren ze niet alleen in de breedte (ooit een slanke vrouw een sleurmand zien zeulen?) het gangpad, maar ook in de diepte. 

Omdat op willekeurige momenten de smartphone ter hand genomen moet worden voor het een en ander, ontbreekt regelmatig de aandacht en het ruimtelijk inzicht, om op te merken dat anderen ook door dat gangpad willen. Ik wil daarom ook voorstellen om her en der achteloos een tubetje secondelijm geopend in een stapel sleurmandjes achter te laten, zodat ze samen een worden. En hoe de sleurdames te benaderen, daar twijfel ik nog over. Waarschijnlijk is een campagne via Facebook of Twitter het meest effectieve, omdat de aandacht daar wel is, in de rechterhand, terwijl de linkerhand de sleurmand achteloos fout parkeert.


1 opmerking: