11-07-2015

Leerproces

"Ik heb nog veel te leren in de wereld van de commerciële fotografie", schreef ik pas na ongevraagde publicatie van een foto van mij in de Volkskrant. Vandaag dacht ik hetzelfde.
Vorige week maakte ik, al zeg ik het zelf, een aardige serie foto's van het concert van SOJA in Roosje. Omdat ik dacht dat de band ze misschien ook wel leuk zou vinden, stuurde ik hun manager een linkje naar de Roosje-fotogalerie met de mededeling, dat als ie ze mooi vond en foto's in volle resolutie wilde hebben, hij maar een mailtje moest sturen. Binnen vijf minuten kreeg ik een mailtje terug met complimenten en de vraag of ik ze wilde resizen voor Instagram. Nou heb ik geen Instagram account en wist ik ook niet precies wat hun voorwaarden zijn, dus dat eerst maar een gaan bekijken. Blijkt hetzelfde te zijn als bij Facebook, want Instagram is net als Whatsapp er ook door overgenomen. Zij stellen dat iedere foto die op hun site gepubliceerd wordt weliswaar niet hun eigendom is, maar ze wel zelf bepalen wat er mee mag gebeuren. Ze mogen alle foto's gebruiken voor alle doeleinden, inclusief verkopen aan derden, zónder de rechthebbende daar ook maar van op de hoogte te stellen, laat staan te betalen. Op de een of andere manier voel ik er dan niet zoveel voor om daar mijn foto's op te zetten. 



Trevor: "We need more garlic"

Ik keek ook maar eens op Instagram om te zien hoe het er uit ziet. Blijken alle foto's vierkant geknipt te zijn. Wist ik veel. Meteen maar SOJA ingetikt, zie ik daar twee foto's van mij staan. Wel godver.. Bij een zelfs met mijn naam, de andere volledig anoniem. Overigens met allebei meer dan 5000 likes binnen een dag en heel veel opmerkingen erbij. Een mailtje naar de manager om op zijn minst mijn naam te vermelden werd binnen een kwartier met "done!" beantwoord. Ja, dat kan natuurlijk ook, dat ze gewoon van de Roosje-site geplukt worden en naar eigen inzicht aan Facebook BV gegeven worden. 
Op die manier hoef ik er ook niet over na te denken of ik dat wel wil.
"Ik heb nog veel te leren in de wereld van de commerciële fotografie"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten