14-07-2015

Burger

Als Nederlands staatsburger wordt ik geacht, als de bevoegde instanties dat nodig achten, te kunnen bewijzen wie ik ben. Mijn idee is dan al heel snel, dat ze me maar moeten geloven, óf moeten bewijzen dat ik het niet ben. Maar "Zo werkt dat dan dus weer niet mijnheer". Dus ik conformeer me een slag in de rondte. De gemeente was zo vriendelijk me er op te attenderen dat mijn paspoort bijna verlopen was. Ook zoiets, hoezo verlopen? Alles wat er in staat, is nog precies zo. Het verloopt alleen omdat er een datum in staat, wanneer ie verloopt. Logisch toch? Op naar de Stadswinkel. Daar had ik een afspraak om 14.00, dus was ik om 14.25 aan de beurt. 


Of ik alles bij me had? 
-Alles? 
Nou ja, de dingen die er nodig zijn voor een nieuw paspoort. 
-Ik hoop het wel. Mijn oude paspoort en verse pasfoto's.
Dat is mooi. Bent u nog steeds 1.83? 
-Ik denk het wel, wilt u het misschien nameten?
Nee, dat hoeft niet, maar bent u het wel?
-Laten we het maar hopen.
Wilt u dan uw linkerwijsvinger op dit apparaat leggen?
(Bij mij begon het nu echt op plekken te jeuken,
waar je in openbare plekken niet geacht wordt te gaan krabben.)
-U heeft de vorige keer mijn vingerafdrukken toch al opgenomen en opgeslagen, ondanks mijn protest?
Ja, maar misschien zijn ze wel verandert.
-Is dat niet juist het punt van vingerafdrukken dat ze niet veranderen?
Nou, misschien als je veel met je handen werkt dat ze wel slijten.
(Jeuk krijgt de overhand)

Hier is uw oude paspoort terug. Dat komt dan samen op €67.50
-Ik lach hardop.
Is er iets grappigs?
-Ik haal hier een paspoort omdat dat van de overheid moet, ik geef mijn vingerafdrukken aan een dienst die niet weet hoe ze die veilig op kunnen slaan en vervolgens hangt er een belachelijk prijskaartje aan.
Belachelijk?
-Ja, de tijd die er door de gemeente ingestoken wordt en de werkelijke kosten van het document zijn natuurlijk bij lange na geen €67.50, maar omdat ik niet bij een concurrent een goedkoper paspoort kan kopen, moet ik deze woekerprijs wel betalen.
Als u het zo zegt, ja, dan is het eigenlijk wel raar. Maar ja, je kan toch moeilijk bij de Albert Heijn een paspoort halen.
-Als dat wel kon, was het waarschijnlijk wel sneller en goedkoper, met net zo'n mooie stempel.
Hahaha, ja, als je het zo bekijkt.

-Dankuwel en een goedemiddag.
Goedemiddag mijnheer



Ik ben gewoon een zeikerd,
mét een paspoort

Geen opmerkingen:

Een reactie posten