08-07-2015

Naald en kraak

Mijn eerste pick-up was onderdeel van een stereotoren. Een plastic ding van een onduidelijk merk waar ik evengoed heel blij mee was. Dat was een hele stap vooruit ten opzichte van de afgedankte bruine kist van oma waar enkel din-pluggen in gingen en een stoffig geluid uit kwam. Die stereotoren werd tien jaar later vervangen door een fatsoenlijke versterker en cassettedeck, aangevuld met de oude platenspeler van mijn ouders. Geluidstechnisch stappen vooruit. Nu, weer twintig jaar verder trakteerde ik mezelf op een versterker waar ook het linker kanaal het iedere keer doet en een set tweedehands luidsprekers die beter klinken (en goedkoper zijn) dan alles wat ik eerder had. Sinds dit jaar koop ik weer regelmatig nieuwe platen. Die belanden dan nog steeds op die oude pick-up. Op het moment dat de naald het vinyl raakt vult een zoemend geluid de kamer. Jarenlang nam ik dat voor lief, maar met de rest eindelijk opgeknapt, jeukt dit meer met iedere plaat die ik op zet.



Via Marktplaats kwam ik een liefhebber tegen die oude platenspelers opknapt en verkoopt. Ik deed een bod en binnen half uur belde hij terug wanneer ik langs wilde komen. Zo kan het ook. Met mijn oude pick-up onder de arm stapte ik bij hem binnen. De hele vloer lag vol met speelgoed-dinosaurussen en futuristische Lego-dino's waarvan ik niet wist dat ze bestonden. Er blijkt sinds de dagen van technisch Lego veel verandert. Een stel speakers stonden om een kastje met versterkers en platenspelers heen.Ik maakte een opmerking dat ie een mooie collectie aan audio had staan. "Dat zijn er maar een paar, onder staat alles vol, hier mag ik niets meer neerzetten. Hij (wijst naar de vloer vol Lego) mag alles en ik eigenlijk niks, maar stiekem zet ik er toch weer wat bij." Dat bleek het startschot van een monoloog over platenspelers, muziek, speelgoed en nog meer platenspelers. Mijn parkeerbonnetje verliep al bijna, terwijl ik nog niet eens gezegd had de speler werkelijk te willen kopen. Veel goedbedoelde tips later en met een paar tientjes korting voor het inruilen van mijn oude, stond ik weer buiten. Thuis het zaakje aangesloten, plaat er op, volume omhoog, naald raakt het vinyl, een lichte kraak en de muziek begint. 
Niet de minste zoem, brom of storing. En een lekker geluid!
De hele dag heeft er geen Mp3 meer geklonken, wel fijne analoge kraken. 
Zittend voor de kast op zoek naar wat ik dalijk op ga zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten