31-07-2015

Moxibustie

De masseuse waar ik regelmatig heen ga heeft nogal een verzameling trucjes om mij weer op te lappen. Vandaag toverde ze Moxa sticks uit de hoge hoed. Eigenlijk pakte ze ze uit een kastje en ging toen op zoek naar lucifers, maar dat klinkt toch minder. Moxibustie is een techniek waarbij een verzameling kruiden tot een sigaar gerold wordt. Deze wordt aangestoken om met de gloeiende kant acupunctuurpunten te verwarmen en de circulatie te bevorderen. Normaal gesproken zou een gloeiend voorwerp wat op gelijke afstand van de huid gehouden wordt die plek gelijkmatig moeten verwarmen tot het te heet is. In praktijk blijkt het per persoon en per plek erg te wisselen. Op sommige plekken was het binnen 10 seconden te heet, bij andere plekken duurden wel 5 minuten voor er schot in de zaak kwam. Binnen de westerse wetenschap zijn hier eigenlijk geen verklaringen voor. Net als voor de helende werking van die stick trouwens. Maar one billion Chninese can't be wrong. En bij mij helpt het ook. Ik spring al weer als een veulentje in de rondte. Nou ja, ik sta wat makkelijker op als ik te lang gelegen heb. Bijna hetzelfde. Doe toch niet zo moeilijk, als ik me toch een dartel veulentje wil voelen. Laat mij nou.


Ik, na de behandeling vanmiddag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten