18-03-2017

Belazer

Of, zoals een oude Romein al zei:"Mundus vult decipi, ergo decipiatur"
De wereld wil bedrogen worden, laat haar dan bedrogen worden.

"Ha, ik bel even over vanavond, jij komt fotograferen, maar de band wil geen foto's. 
Ook niet van de show." Oké, dan kom ik geen foto's maken.
Ik was wel benieuwd wat er dan zo bijzonder was dat dat niet mocht. Het bandje kende ik namelijk niet. Nooit van gehoord. Maar omdat deze avond in mijn agenda leeg was en hun promo foto er over de top verwijfd uit zag, leek me hen fotograferen een prima besteding van mijn zaterdagavond. 

Zonder tassen alsnog er heen. Buiten stonden dranghekken en security. Binnen ook security. Wát? Voor een bandje? Bij de bar mocht zelfs water niet in een plastic flesje geserveerd worden, maar moest het in een plastic bekertje over geschonken worden. Bange Duitsers, zo bleek het.

In de zaal aangekomen viel als eerste op dat het balkon dicht was en het onder niet vol was. Niet heel druk dus, voor een bandje met zulke eisen. Op het podium stonden vier modellen te doen alsof ze een band waren. Omgeven door heel veel rose en lichtblauw licht deden ze hun pasjes. Zelfs voor een jaren-tachtig-synthesizer-gay-pop-clubje was het wel heel slappe muziek die ze maakten. Nou ja, "maakten". Dat weet ik niet zeker. De aankondiging tussendoor was in ieder geval live, want het woord "Nijmegen" werd zo beroerd uitgesproken, dat klonk niet bepaald geplaybackt.

Ik zag wel iets wat ik niet eerder tegenkwam. de belichter zat sacherijnig achter zijn tafel (tot zover niets nieuws) maar hij raakte de schuiven niet aan, terwijl ze wel volop bewogen. Alles bleek geprogrammeerd. Bij een volgend nummer zette hij de volgende cue lijst klaar en drukte op "GO". Als het licht zo strak op de muziek meeloopt, weet je ook hoeveel er geïmproviseerd wordt door de heren muzikanten.

Op de site stond: open 15.00, aanvang 19.00. dat vond ik bijzonder. Bleek het alleen te tellen voor de bezoekers met een VIP-pakket. verkrijgbaar vanaf 55 Euro, los van het entree ticket,  oplopend tot 3000 Euro. Vanmiddag waren er dus 10 fans die elk 1350 afgerekend hadden, daarvoor mochten ze de soundcheck zien, werd er in de kleedkamer tien minuten een liedje voor ze gespeeld en mochten ze met de band op de foto. Voor 1600 Euro! Fuck me sideways, je kan het ook overdrijven. Dat is oplichting voor gevorderden 
Gezien de gemiddelde leeftijd van de bakvissen in de zaal, moeten er toch een paar ouders heel diep in de buidel hebben getast om hun verwende kinderen met slechte smaak een avond de deur uit te helpen.

"Mundus vult decipi, ergo decipiatur"



Oh ja, er mocht niet gefotografeerd worden. 
Bij binnenkomst viel me op dat ik de enige was die zijn camera thuis had gelaten. 
Ik telde 54  schermpjes boven het publiek. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten