07-09-2015

Watermerk

"De beste manier om je foto's voor piraterij te beschermen, is ze nooit te publiceren"
Dat zei een advocate vorige week. Helemaal gelijk natuurlijk. 
Helaas is een foto die niemand ooit ziet net zo zinvol als een liedje wat nooit iemand hoort.
Het en der op internet plant ik mijn foto's om ze aan anderen te laten zien, dat doe ik zonder er een watermerk op te zetten. Een watermerk is bij foto's een afbeelding of tekst die bedoelt is om aan anderen duidelijk te maken wie de foto heeft gemaakt en/of anderen ervan te behoeden dat ze met je foto aan de haal gaan. Zelf kies ik er tot nu toe voor om geen watermerken te gebruiken omdat ik dat lelijk vind.


Via Google afbeeldingen kan je zoeken op -echt waar joh?- afbeeldingen. Je kan een zoekwoord opgeven en Google hoest dan foto's op die daar mee te maken hebben. Je kan ook een foto in het zoekvenster slepen en Google laat je zien op welke pagina's die foto staat. Daarnaast genereert het een lijst foto's die er op lijken. Ik sleepte zo een paar foto´s in de zoekmachine. Meteen viel me op dat de resultaten niet volledig waren. Foto´s waarvan ik wist dat ze op verschillende sites te zien zijn werden niet gevonden. 
Een bijzonder exemplaar vond ik wel: De foto van een zwijntje vond ik terug op deze site.
Mét watermerk. Iets wat ik niet kan lezen en iranmatlab.ir, een Iraanse site.
Beschermen zij nu mijn foto? Tegen wie dan?
Ik heb nog veel te leren in de wereld van de commerciële fotografie.


Deze foto maakte ik gisteren, 
gewoon twee gelukkige zwijnen, 
zonder watermerk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten