27-12-2012

Meter

Bij het opruimen van m'n bureau kwam ik deze foto tegen. Genomen in 1999 in Genk.

Genk kreeg stadsrechten en dat werd groots gevierd op het terrein van een oude mijn naast de stad.
De mijn was jaren daarvoor al buiten gebruik gesteld, maar een groot gedeelte van de gebouwen stond nog, onder andere de oude machinekamer, met prachtige meters en knoppen aan de wand. Deze meter viel me meteen op vanwege zijn vorm, geen idee waar ie ooit voor gediend heeft. Met drie meters tot 350 Volt, een tot plus en min 350 milliampère en twee tot 3000 ampère klinkt het best serieus. De andere twee meters kan ik niet goed lezen. Prachtig vormgegeven apparaat.

Na een korte rondleiding door een vriendelijke vrijwilliger moesten we aan de bak.
Volop zomer, prachtig weer, en wij hadden met ons straattheater een plek binnen toebedeeld gekregen. Oké, we stonden niet buiten te verbranden, maar ons binnen te vervelen, want iedereen was buiten aan het spelen. Een jongetje bleef in de buurt drentelen. Wat schuchter maar wel nieuwsgierig. Ik had een hele keuken mee met daarin amforen met gekleurd water die als spa rood, spa groen en spa blauw aangeprezen werden. Verder kookte ik blauwe pannenkoeken met groene slagroom en rode rijst. Tegen de tijd dat dat jongetje zijn derde pannenkoek op had vroeg hij beleefd of er misschien ook kleurstoffen in zaten, want daar was ie toch wel echt allergisch voor. Hopelijk heeft ie zijn ouders op tijd kunnen vinden.

En deze foto, jongens en meisjes, is geen Hipstamatic of Instagram, 
maar een oude Polaroid, analoog gemaakt en verkleurd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten