09-04-2017

Radio

Na het opbouwen van de voorstelling midden in de Nederlandse Bible Belt reed ik in mijn eentje de bus terug. Doorgaans zitten we daar samen in en bespreken we voorstelling en wat er beter kan. Nu gingen zij met de auto en had ik het rijk alleen. Nou ja rijk. Achter het stuur luister ik doorgaans The Moth, of Woord, of Freakonomics. Gesproken woord met inhoud. Bij gebrek aan cd's, laat staan een USB aansluiting zette ik de radio aan. Na een minuut of vijf wist ik het zeker: Als je geen interesse hebt in voetbal, is een voorbeschouwing van een wedstrijd op de radio geen aanrader. Namen van spelers werden voorgelezen, uitslagen van andere wedstrijden werden genoemd en de vraag wat dat voor deze wedstrijd zou betekenen gesteld. Voor mij is het net een dansvoorstelling, ik weet dat mensen er graag naar kijken, maar ik snap niet waarom.

Diep in de Veluwe bleek het aanbod op de radio beperkt. De enige andere zender die kraakvrij binnen kwam was er een met een preek. Ja echt een preek. Met galm. Een heel verhaal over Farizeeers, de Here Jezus en zijn familie kwamen uitgebreid aan bod. Een voorbeschouwing op Pasen passeerde de revue. Alleen de uitslagen van andere wedstrijden ontbraken. Terwijl ik door een zonovergoten heidegebied langzaam de 21ste eeuw in reed begon de zender met de preek te kraken. Tijd voor wat anders.

Een lekker moppie klassiek vulde de cabine. Nou ja vulde, alleen de rechter luidspreker doet het en heeft zeker op de snelweg moeite om boven de dieselmotor uit te komen. Binnen een halve minuut stopte de muziek en begonnen drie mannen een nabeschouwing. Snel werd duidelijk dat een van hen de titel en uitvoerende kende en de andere twee probeerde die te raden. Ze hadden geen idee. De rest van de rit bleven ze dat ritueel herhalen. Ze vonden heel veel over de gedraaide stukken. Ze ventileerden die meningen ook graag. Op gedempte toon, zoals dat bij klassiek betaamt. Hier wederom geen uitslagen, wel een discussie over de lichte toon waarop gezongen werd en of dat de verstaanbaarheid ten goede kwam.

Morgen neem ik toch maar een paar cd's mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten