04-01-2015

Traag

Zondagsrijders, kent u die uitdrukking?
Helaas is het geen urban legend, geen sprookje, of iets van vroeger.
Nee ze zijn er echt. Iedere keer weer.
De laatste tijd zit ik met minder regelmaat op de weg dan in de tijd dat ik reisde met voorstellingen, maar nog steeds is het gedrag op de weg op zondag anders dan de rest van de week.

Zo reed ik vanmiddag op een weg waar je 80 mag, geen zijwegen zijn, de zon scheen en het wegdek was droog. Ideale omstandigheden om door te rijden. Rijdt er een lijk voor me, wat na enkele minuten een topsnelheid van 63 kilometer per uur haalt. Natuurlijk is op deze weg een dubbele doorgetrokken streep, zodat inhalen te duur is.
In een ritje van niks zat ik vier keer achter een hoogbejaarde, onzekere, onervaren, ik-heb-alle-tijd-van-de-wereld, "kijk maar eens goed naar buiten kleinkinderen want opa vertelt", stomdronken, halfblinde, getraumatiseerde, hersendode (doorstrepen wat niet van toepassing is) chauffeur.

Kunnen we samen afspreken dat ze, als ze toch in een auto willen rijden, dat alleen zondag tussen 02.00 en 08.00 doen? Desnoods voor de terugweg kunnen we zondagavond 23.00-01.00 ook voor ze reserveren. Kunnen ze dan uitgebreid kijken of er écht niemand aankomt op die kruising in een buitengebied en samen wedstrijdjes houden "wie verbruikt er de minste benzine op weg naar de kleinkinderen". 

Ik ga even met mijn hoofd onder een koude kraan hangen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten