23-03-2013

Vuilniszakken en een Hitlersnor

Met verbazing sta ik te kijken, als voor mijn huis een grote Mercedes stopt. Een vrouw stapt van de bijrijdersstoel, maakt de kofferbak open, haalt er een grijze vuilniszak uit, mikt die in de gft container voor mijn deur stapt in en rijdt weg. Waarom? In Nijmegen zijn een aantal jaar geleden groene vuilniszakken ingevoerd. Die kosten 71 cent per zak. De vervuiler betaalt, is het idee. Als je niet te beroerd bent om je afval te scheiden, en die mogelijkheden zijn er; papier, groente fruit en tuin afval, glas, chemicaliën, grof vuil en plastic, allemaal gratis in te leveren of het wordt gratis voor de deur opgehaald, dan blijft er weinig over. En dát gaat in de groene zak, en ook die wordt opgehaald. Nee, dan flikker je alles bij elkaar in een grijze zak en ga je 's avonds in je dure Mercedes omrijden om die lekker gratis in een gft-bak te gooien. 

Met dezelfde verbazing kijk ik naar het journaal, waar boze Cyprioten protesteren. Protestborden met  Merkel met Hitlersnor en de Europese vlag verbouwd tot hakenkruis. Heeft Europa Cyprus naar de financiële afgrond gebracht? In mijn ogen zijn een jarenlang corrupte overheid, een zelfverrijkende bankensector en wel heel soepele belastingregels toch eerder de oorzaak. 
En moet Europa collectief bijspringen om het eiland te redden. Nee, Europa is de nazi. 

Met verbazing sta ik te kijken.

En dan sneeuwt het ook nog eens op die zakken, da's ook stom, 
dat de hoge heren in Den Haag dáár eens iets tegen doen, 
maar nee, dat kan dan dus weer niet, 
want ze hebben wel weer wat anders aan hun hoofden natuurlijk. Dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten