21-04-2016

Lam

Hard, Hard. Oorverdovend.
En belachelijk ook.
Het geluid wat 20 schapen in een stal kunnen maken als je binnenkomt.
Alsof er oorlog uitbreekt. Staan ze te schreeuwen.
Binnen een paar minuten kan de rust dan ook weer helemaal terugkeren.
Af en toe moet er eentje wat kwijt, maar verder zijn ze koest.
Tot er weer iemand binnenkomt, dan begint het feest opnieuw.

Het geluid van veel schapen klinkt vaak alsof een volwassen vent een schaap nadoet, 
hard en schaapachtig. Helemaal niet alsof het zo hoort, of dierlijk is. Vreemde dieren.

Vandaag bracht ik een flink gedeelte van mijn dag tussen ze door.
Wat een rijkdom. Zat ik daar te glimlachen en tegen de dieren aan te lullen. Vergat bijna om nog foto's te maken. De schapenhoedster waar ik twee jaar geleden bij op bezoek was mailde met de mededeling dat er lammetjes aan zaten te komen en of ik interesse had. Zekers. Dus zat ik in de schuur te wachten tot er eentje op die plek voor mijn flitser ging staan waar ik haar wilde hebben (Mwaah, bijna) 
en later in het gras op mijn knieĆ«n om een lammetje tegen de zon in te fotograferen 
(Ja, gelukt!)

De paniek die ze maakten bij binnenkomst veranderde ook snel. 
Ergens wilde ik vanmiddag opstaan, 
maar lagen er links en rechts lammetjes tegen me aan te slapen. 
Blijkbaar was ik toen niet meer zo spannend.



Een half uur oud


Een half uur plat


Samen met mama in de zon



2 opmerkingen: