14-02-2013

Oranje boven

Een antiblokkeersysteem (meestal afgekort tot ABS of soms ABS-systeem) is een elektronisch geregelde variant van "pompend remmen". Het voorkomt dat de wielen van een voertuig blokkeren wanneer er krachtig wordt geremd, bijvoorbeeld bij een noodstop.

De Algemene Periodieke Keuring (APK) is de Nederlandse implementatie van de in Europa wettelijk verplichte autokeuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu.
-----------
Vorig jaar bleef er een oranje lampje branden in mijn dashboard. Wel vrolijk, maar toch.
Mijn garagehouder kon de boordcomputer niet goed uitlezen om het probleem te lokaliseren. Waarop ik opmerkte: “Dan ga ik wel naar een echte garage.”
Zijn antwoord “Moet je maar met een echte auto komen” zette de stand meteen weer gelijk.
Na een test bij die andere garage bleek het vanwege een defecte ABS-sensor te zijn.

Niet iets om je meteen zorgen over te maken. En -heel belangrijk- bij auto's uit het vorige millennium niet verplicht om te functioneren. Vandaag A.P.K. gehad, “Goed nieuws en slecht nieuws”. Alles doet het, behalve dat ABS ding. Sinds 1 januari moeten alle auto's met ABS ook een volledig functionerend ABS systeem hebben. Dus veranderde regelgeving, wel een dure verandering. Een B-merk sensor kost al snel 150 Euro. En dan mis ik ook nog eens dat vrolijke oranje lampje in mijn dashboard.


 Maar deze week doet ie het gelukkig nog

2 opmerkingen:

  1. Eh, lampje loskoppelen, dan brand het ook net meer. Dan heb je en een defecte ABS en een defect lampje. En zoals dat met wiskunde het geval is, 2 keer min is plus. Probleem opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was het maar zo gemakkelijk... Bij de keuring moet tijdens het contact maken, het lampje ter controle wel aan gaan. Uiteindelijk is het dan ook net wiskunde: Lampje doet het, ABS doet het, plus keer plus is plus.
    Oplossing kost alleen een stuk meer.

    BeantwoordenVerwijderen