12-09-2012

Koekoek


Omdat ik geen tuin heb waar je lekker kan zitten, zat ik bij de overburen.
De overburen zijn een kerk, met sinds vorig jaar, een aantal stoelen en bankjes in het omringende park. In de zon zat ik op een van die stoelen een boek te lezen getiteld:”Welke kleur heeft jouw parachute? Een praktisch handboek voor werkzoekers en carrièreplanners”, aldus de voorkant.
De stoelen staan in plukjes om de kerk heen, en als enige bezette ik er een.
Tot een vrouw op de stoel naast me kwam zitten, en in hoog tempo op kaartjes aan het schrijven ging. Na een paar minuten stond ze op, klemde een kaartje in de leuning van de lege stoel naast me en ging verder met schrijven. 

Even later zegt ze: ”Ben je naar werk aan het zoeken?”
-”Ik ben inderdaad aan het denken wat ik wil gaan doen”, antwoord ik.
“Ja, want ik had vroeger geen werk, maar we gaan nu in de derde wereld 144 fabrieken
bouwen in 12 steden en daar hebben we nog mensen voor nodig, wat doe jij voor werk?”
-”Ik ben theatertechnicus.”
“Oh, dan kun jij vast wel filmen en de communicatie verzorgen, want ik ben chemicus en in de plekken waar we heen gaan zijn geen kunstmatige chemicaliën, dus gaan mensen veel minder kanker krijgen, en da's goed voor de kinderen, en door het ecologisch ontworpen water systeem, hoeven vrouwen daar geen water meer te dragen en met mijn natuurkunde achtergrond kan ik Nijmeegse vrouwen ons business-model daar uit laten leggen en,”
Ze haalde adem voor de volgende ratelende volzinnen, en ik greep mijn kans om te reageren.
-”Ik luister naar je verhaal en probeer te begrijpen waar je het over hebt, maar ik kan het niet goed volgen.”

Beledigd staat ze op, loopt weg en roept:”Ik weet wel waarom jij geen werk hebt”.
Mijn vraag waarom dan, en de opmerking dat ik nu juist wel weer werk heb, werden niet meer beantwoord. Nadat ze weg beende pakte ik het kaartje van de stoel naast me, het bleek een bidprentje voor Robert Regout , met op de achterkant een gedicht wat hij in 1940 voor heeft gedragen. En een webadres voor de Dutch Jesuit Archives.



Om de foto heen heeft ze geschreven:
”PvdA, CDA, SP, SNS bank Straf de moordenaars UMC st Radboud, GGZ, ABN, RABO, Talis

Probeer daar maar eens chocola van te maken. 

Koekoek


3 opmerkingen:

  1. Misschien was het God zelf wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En welke kleur heeft jouw parachute? :-)
    Erg leuke blogs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ momo: tot nu toe matzwart, en dank.

    @ Anoniem: Nee hoor, want ze leek niet eens op Alanis Morissette.

    BeantwoordenVerwijderen