11-09-2017

Nog eentje

Spermavlek blijkt een Zweeds woord met dezelfde betekenis als in het Nederlands. Zo leer je iedere dag weer wat nieuws. De mannen van Dead Lord waren al eerder in Nederland geweest en hadden ook het een en ander opgestoken. Het oud-Hollandsche "Neuken in de keuken" klonk met een dik Scandinavisch accent ook best Zweeds.

Met sommige bands maak ik moeilijk contact op het moment dat ze op de foto gaan in de lift. Gelukkig gaat het vaak soepel. Vanavond zeker. "How do you want to photograph us?" Vroeg de drummer, terwijl we nog op de zanger stonden te wachten. "I think a romantic pose would be most appropriate", antwoordde ik. "That is so nice, because we are a very emotionaly driven band. "Would you mind if I cry a little on the photo?", vroeg de gitarist. Ik zei hem dat dat best mocht en spreidde mijn armen, meteen maakte hij van de gelegenheid gebruik om mij te huggen en zachtjes op mijn schouder te huilen. Ah, daar is de zanger. Die keek er overigens niet van op. Binnen een minuut maakten we een prima serie.


Dead Lord

Op het podium was de sfeer niet anders. Na het derde nummers pakt de gitarist een snijplankje met blokjes kaas en rood-wit-blauwe vlaggetjes om aan de rest van de band uit te delen. Iets wat ik niet eerder zag. Met volle mond werd het volgende nummer al ingezet. Ze spelen tamelijk klassieke hardrock en spelen ook de rol van tamelijk klassieke hardrockers. Inclusief de synchrone poses waarbij de gitaren de lucht in gaan en gitaarsolo's die om-en-om gespeeld worden. Na een aankondiging van een solo zet de zanger-gitarist in en acuut komt er een hoop rook uit zijn versterker. Gewoon omdat het kan.


Jongens die heel veel plezier in hun werk hebben en dat ook uitstralen. De drummer vooraf: "omdat het zulk klam weer is deze week drogen mijn kleren niet echt. Dus als ik mijn podium-outfit weer aan trek ruik ik de rock'n roll weer en ben ik meteen in de juiste stemming". Moe van het reizen, maar vanavond met de laatste show van de tour er vol tegenaan. Nog eentje. Morgen de rit naar huis, in een ruk door naar Stockholm, zestien uur tuffen. Bezweet gaan ze van het podium. Na afloop geven ze elkaar backstage een hand en complimenten. En de zanger sluit af met:"Tomorrow will be a long day, but tonight, tonight we drink!" Met instemming reageerde de rest van de club. Nog een keer voor ze weer thuis zijn. Nog eentje.


Na dead Lord speelde de Supersuckers nog. 
Daar hadden ze ongeveer net zo veel zin in als op de foto gaan. 
Hier geen romantische ontmoeting, gewoon drie arrogante druggebruikers. 
Drie keer flitsen en klaar. Want soms is een fotosessie van tien seconden ook lang genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten