23-05-2017

Big Brother

Tijdens de afwas hoorde ik een discussie over Big Data en privacy. Een van de deelnemers aan het gesprek vertelde dat bedrijven die inzicht hebben in onze zoekopdrachten online, vaak meer over ons weten dan wij zelf. Hij haalde een voorbeeld aan waarbij mensen van een bepaalde leeftijd, in bepaalde gebieden, die zochten met zoektermen als moeilijke stoelgang of maagklachten niet direct een patroon waarneembaar was. Maar als dat in de juiste volgorde met de juiste tussenpozen gebeurde, bleken ze verrassend vaak maanden later ook naar alvleesklierkanker te zoeken. Omdat ze dat zelf hadden. Aan alvleesklierkanker blijken dus een aantal symptomen vooraf te gaan die kunnen duiden op die ziekte, maar door de toekomstige patient niet herkend worden als zodanig. 

Terecht werd de vraag gesteld:"Moet Google of Microsoft, of een willekeurige zoekmachine op zo'n moment een mailtje naar je sturen om te melden dat die combinatie van zoektermen veel voorkomt met mensen die alvleesklierkanker ontwikkelen?" Ontdekking van de ziekte een maand of langer eerder maakt de behandelmogelijkheden een stuk beter. 

Is de tamelijk grove inbreuk in de privacy van de gebruiker van de zoekmachine belangrijker dan zijn of haar gezondheid? 

Terwijl ik koffie ging zetten bedacht ik me dat ik zo'n tijdige waarschuwing graag zou willen, ondanks dat ik het een hele enge ontwikkeling vind. En jij?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten