22-02-2017

Wederkerigheid


Bij de Broodfonds-bijeenkomsten organiseren twee leden altijd het tweede deel van de avond. Het eerste deel is het overleg, waar de lopende, huishoudelijke en bestuurlijke zaken besproken worden. Het tweede is altijd anders. Een lezing van een financieel consulent, een wedstrijd beachvolleybal, speeddaten voor ondernemers, een spelletje hints of een djembé-workshop. 

Vandaag hadden we iemand op bezoek die vertelde over Durftevragen. Ik kende het boekje en had interesse. Het idee is dat er een overvloed van ideeën, kennis en materialen is en dat je alleen maar hoeft te vragen om het te krijgen. Mensen vinden anderen helpen immers leuk. Na de uitleg gingen we concreet aan de slag en vroeg een tuinvrouw uit ons Broodfonds met welke term of tekst ze zichzelf beter kon verkopen. Het regende suggesties. Om het gestructureerd te houden moest ieder antwoord op een post-it geschreven worden en op een flip-over met de vraag geplakt worden. Degene die de vraag stelde mocht tijdens alle antwoorden niets zeggen. Op die manier komt er geen "ja, dat heb ik geprobeerd maar..." naar boven en is er minder energieverlies.

Als tweede greep ik mijn kans en vroeg hoe ik een inkomen uit mijn dierenportretten kon halen. Ik liet wat voorbeelden zien, want veel leden hadden nog nooit een foto van mij gezien. Tien minuten lang stroomden de suggesties binnen. En moest ik stil houden. Da's moeilijk. Leuke, beproefde en hele goeie tips volgden elkaar snel op.
Ik ga zo de vijftig Post-its maar een lezen en opschrijven waar ik mee aan de gang moet. 

De afgelopen weken was er nogal wat te doen voor het Broodfonds. Een overlijden, verschillende nieuwe leden, veel bellen en mailen om alles voor elkaar te krijgen. Werk wat ik graag doe, maar niet altijd even makkelijk met de rest van mijn werk combineert. Dan is het extra leuk om bij elkaar te komen en reacties te krijgen. Ook heel fijn om door de club zo geholpen te worden in mijn eigen zoektocht. Blijkt het niet alleen een prima alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar ook een dikke steun in de rug.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten