08-01-2013

Dooie metals

Wakker geworden met een deuntje van RKL in mijn hoofd. Kent u die uitdrukking?
RKL staat voor Rich Kids on LSD. Een van mijn favoriete bandjes toen ik 16 was.
Op bollenpel-vakantie kwam hun cassette dan ook nauwelijks uit de radio, hoogstens om even plaats te maken voor Negazione of MDC. Heeel veel energie en hoog tempo raggen. Dat wilde ik ook. In de jaren 80 kwam het er niet van om ze live te zien. Waarschijnlijk omdat ze alleen maar in exotische, 
ver afgelegen plekken als Eindhoven of Arnhem speelden. Naar Den Bosch of Uden fietsten we nog, 
maar je kon ook overdrijven.

In 1995 waren ze er weer, na een paar jaar uit elkaar geweest te zijn. In de Goudvishal in Arnhem. 
En hoe. In een bloedvorm werden alle 'hits' er doorheen gejast, sneller dan ooit. Springend, zwetend en furieus krijsend. Fijn clubje. Vandaag hun site bekeken, nogal verouderd met veel dooie links, en het viel me op dat er drie Memorial Page links opstaan. Blijken drie bandleden sindsdien overleden. Maar een paar jaar ouder dan ik, en allemaal omgepleurd. Een goeie reünie-tour kunnen we vergeten.

Wat rondneuzend kwam ik bij een lijst van meer dooie muzikanten. En wat voor een, op Encyclopaedia Metallum trof ik een R.I.P. Lijst met 2143 dooie metals. Datum, bandnaam en doodsoorzaak, alles keurig op een rijtje. Auto- en motorongelukken, kanker en zelfmoord lijken er aan de orde van de dag. 
Vrolijke boel. Ook leuk om te zien, hoe origineel muzikanten zijn, met het kiezen van hun bandnaam. 
Op de bandnamenlijst krijg je een aardige indruk. Zo telde ik 30 bands die zich 'Requiem' noemden, 
14 keer 'Apocalypse', 460 bands met het woord 'dead' in hun naam, en 797 met het woord 'death'. 
Binnen de laatstgenoemde categorie blijken 'Black Death', 'Morbid Death' en 'Sudden Death' heel populair. En nou de sfeer er toch lekker in zit, in Roosje speelde eens een metalband die hun laatste nummer langzaam en dreigend aankondigde met de oude volkswijsheid: 
“Only eternity is eternal”.

En zo is het maar net.
Uiteindelijk blijkt mijn RKL-shirt minder versleten dan de band zelf




Geen opmerkingen:

Een reactie posten