Precies een jaar geleden was ik met een band op tour, en hield een logboek bij.
Hier het verslag van dag acht en negen. (van de drie weken durende tour)
Hier het verslag van dag acht en negen. (van de drie weken durende tour)
18 Oktober,
Kuudes Linja, Helsinki, 19,00
Gisteren de hele
dag in de bus van Oslo naar Stockholm, 600 km en meer dan de helft
is tweebaans weg. Met lesautos. En Noren, en Zweden. In Nederland word
je als je 120 rijdt op de snelweg voortdurend ingehaald, hier
misschien eens per uur. Iedereen rijdt massaal een stuk onder de
limiet, heel bijzonder, of realxed, of lui, of... Iemand een idee
waarom?
Vanochtend wegwijzers met St. Petersburg 410 Km.
Mm, ondertussen zijn we best ver van huis geraakt. Morgen lange reis
voor de boeg, over twee dagen moeten we in Gdynia zijn, da's 1200 km
verderop. Dus moeten we morgen Polen zien te halen, om de dag erna
daar ons in de gekte te wagen. Als er maar een fractie klopt van de
verhalen die ik daar over gehoord heb, heb ik zeker een log over twee
dagen. Het landschap zal vast minder rotsig worden, maar de wegen
des te meer. Kunnen we
eindelijk bruinkooldestillaat gaan hijsen!
19 Oktober, op de
boot tussen Finland en Estland, 11.07
Vanochtend weer
vroeg uit de veren. Nee vanochtend vroeg opgestaan van het Ikea bedbankje. Geen veren maar slap schuim. Kort ontbijt en op weg naar de haven.
Om ons voor te bereiden op de Poolse wegen hadden ze de bestrating
alvast verwijderd. En met geel-rode paaltjes een leuk parcours
uitgezet. Broem, broem, inchecken, wachten, de boot op. E net terug
van het toilet: “Gezien het vocht op de vloer zou je denken dat het
heel moeilijk is te plassen op de boot, maar het valt eigenlijk best
mee.”
De vooruitzichten
over de komende trip stapelden snel, na de crash vanaf je nek in het
gips.
Vanaf de nek
omhoog, als een gipsen integraalhelm. En dan met een metalen plaat in
je hoofd verder. Een van de bijwerkingen van zo'n plaat is, dat als
je een cavia aait hij gaat huilen. Iets met
elektromagnetische velden waar ze niet tegen kunnen.
Zo, ondertussen
is het middernacht, en we zitten in Oost-Polen in een hotel.
Zowel voor de
band als voor mij een record, door 5 landen gereden vandaag, in
bijna een rechte lijn. Finland, Estland, Letland, Litouwen en Polen. Wat een dag. Wat
een mongolen. Wat een wegen. In Nederland, als
er een graafmachine op een doorgaande tweebaansweg iets moet doen,
wordt de weg drie dagen van te voren afgezet, paaltjes, lintjes,matrixborden, waarschuwingen, omleidingen. In Letland zetten
ze de graafmachine stil, midden op de weg, zetten vijf meter ervoor
een gevaren driehoek, en gaan koffie drinken. Vervolgens kan
iedereen die op die baan scheurt met 100 uitwijken naar de andere baan. De auto's die uit
de tegenoverstelde richting op die baan rijden, negeren dat, gaan een
meter opzij, en geven wat extra gas. Inhalen is op een
tweebaansweg eenvoudig, óf je gaat over de doorgetrokken streep, óf
voorganger gaat een beetje opzij, en je gaat een beetje over de
doorgetrokken streep. Het
tegemoetkomende verkeer doet hetzelfde, en zo kan je heel efficiënt,
een tweebaansweg, vier breed gebruiken. (efficient in our own way I
guess...)
Op de ferry tussen Finland en Estland
Geen opmerkingen:
Een reactie posten