16-10-2017

Piratenmetal

Met een beker koffie in de hand stapte ik de zaal in. Het voorprogramma zou de moeite waard zijn om te zien. Geen idee wat ik kon verwachten. Toen ze klaar waren had ik eigenlijk nog steeds geen idee wat ik gezien had. Een manische dikke nicht in een plastic legging en dito jasje raasde over het podium. De muziek, gedeeltelijk van band, gedeeltelijk van de band was een mix van Abba, Slayer en Zappa. Tamelijk onnavolgbaar wisten ze me tot het einde te boeien. De gekte had wel iets van Mr. Bungle, en daar lust ik wel pap van. Iemand was zo vriendelijk een stukje van de show (Hier) online te zetten.



Groepsfoto

Stonden er vorige week bij het metalfestival kale bebaarde veganisten in de zaal, dat was nu anders. Ik zag ooglapjes, zwaarden, driehoekige hoeden, witte pofbloezen en veel strak gespannen Alestorm shirts. Piratenmetal is een ding. Blijkbaar. Wist ik veel. Een meisje had zelfs een flinke papegaai op haar schouder. Gelukkig geen echte, die papegaai dan, de schouder leek behoorlijk echt. Op het podium stond een twee meter grote gele badeend tussen het drumstel en de toetsen. Dit waren vast geen gevaarlijke piraten.

Vol gas speelden de Schotten in de uitverkochte zaal hun feestmuziek. Voor hardrockers die Rowen Heze leuk vinden moet dit heel tof zijn. Ik was er om naar het licht te kijken. Een collega is met de band op tour en staat achter de knoppen. Vooraf hebben we zitten bakkeleien over het lichtplan en ik was benieuwd hoe het er uiteindelijk uit zag. Het bleek prima te passen bij de kermis die de band was, zonder smakeloos te worden. Daar was geen licht voor nodig, dat deed de zanger wel. "And how about your bicycle stealing neighbours, are there any Germans in the house?" Het publiek reageerde verrassend genoeg door gezamenlijk "Alle Duitsers zijn homo's" te gaan zingen. Ik kom niet zo veel in voetbalstadions en dat is misschien maar goed ook. De toon was wel gezet. 



Groepsfoto van dichterbij

De zanger maande het publiek aan om zich in tweeën te splitsen. Er ontstond een lege ruimte van een meter of acht. Bij de gebruikelijke Wall of death is het dan het idee dat iedereen tegelijk zo hard mogelijk op elkaar in rost, hier was er een andere variant bedacht. "When I say Go, and only when I say Go, each and everyone of you takes of their clothes and start fucking each other up the arse. Vanaf mijn plek achter in de zaal kon ik niet goed zien hoeveel bezoekers zijn verzoek opvolgden. Wel zag ik opblaasdolfijnen, balonnen, bellenblaas en een opgeblazen condoom door de zaal heen gaan. Het publiek kwam voor feest en zorgden daar ook voor.

Op het podium werd een man uitgenodigd die aangekondigd werd als Beef Guy. Een reus van een kerel, toch snel twee meter bij 150 kilo. Die had een trucje, hij wist een fles bier binnen een seconde of drie leeg te drinken en daarna herhaalde hij het nog eens, maar dan met twee flesjes tegelijk. Dezelfde man zat eerder die avond backstage piano te spelen. Niet een beetje dronken te rammen, maar een serieus mooie versie van Dave Brubeck's Take FiveHet contrast tussen zijn voorkomen en spel was heel fijn. Op het podium bleek hij ook te kunnen rappen en niet een beetje. Fijne freakshow.




Onderweg naar het toilet maakte ik een onhandige draai en duwde een jongen bijna om. Ik kon hem op tijd tegenhouden. Hij kijkt me verbaasd aan en heeft meteen zijn fles klaar om te proosten. Mooi. Vervolgens kijkt ie van heel dichtbij naar mijn oordoppen. Die zitten aan elkaar vast met een zwart rubber koord. "Ben jij aan het werk of heb je je eigen muziek aan staan?" roept ie boven de band uit. Ik laat hem de dop zien en zeg hem dat ik niet doof wil worden. Hij wijst op zijn gehoorapparaat wat ik nog helemaal niet opgemerkt had en zegt dat hij sinds zijn geboorte bijna doof is. Maar dat dit apparaat speciaal geprogrammeerd is voor teringherrie als hier. Hij straalt er bij. "De hele avond vind ik net zo mooi als de show van Sabaton op Wacken in 2014" Hij straalt nog meer. Dit is een gelukkig man. We proosten nog eens en ik loop door naar het toilet zonder anderen omver te gooien. 

Bij het toilet zit een meisje voorover gebogen op een stoel met wat anderen er omheen. Dat is duidelijk hetzelfde meisje als wat ik net zag crowdsurfen in haar BH. De dienstdoende stagemanager staat er bij en op mijn vraag wat er aan de hand is antwoordt ze: "Dat zijn de hormonen". Terug in de zaal kondigt de zanger een van de laatste nummers aan met de tekst "The next song is about drinking beer and shoving a pizza up your arse, who likes doing that?" Het publiek maakt duidelijk dat ze dat allemaal leuk vinden. 
Piratenmetal is een ding. Blijkbaar. Wist ik veel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten