12-08-2017

Daar gaat ie weer

Vaste lezers van extrabelegen stuurden bezorgde berichten. Of het wel goed ging? 
Wat er aan de hand was? Of er al reden tot paniek was? 
Gelukkig kon ik hen gerust stellen. extrabelegen had een onaangekondigde vakantie.
Zo'n beetje iedereen dichtbij was ver weg. Op het moment dat mijn agenda leeg was concludeerde mijn lichaam dat het dan dus tijd was om ziek te worden en daarna ging ik mijn hut wat opknappen. Allemaal bijster interessant, maar niet genoeg tekst voor een blog.

Gister leek er weer meer op.
Een maand of wat geleden maakte ik een foto voor de Zevenheuvelenloop. Het werd een portret van een bezwete atleet. Deze week kreeg ik de vraag of ik die foto nog eens wilde maken, maar dan van een bezwete atlete die een contract met de hoofdsponsor had. Natuurlijk. Zo zat ik 's middags in een galmend lege opslagruimte een gesprek te voeren over NOC/NSF, twee keer per dag trainen en alles opgeven voor de sport.




Het contrast met mijn avond kon haast niet groter.
Net als vorig jaar (hier) trad MDC, helden van vroeger, op in café de Bijstand.
De show zou om 21.00 beginnen, dus komt het busje om 21.50 aan. Voor de hele teringzooi uit de bus was en naar het podium verplaatst waren we weer een uur verder. Daar gingen ze er in een verrassend nieuwe bezetting weer vol tegen aan. De originele drummer, de held van vorig jaar, was wel aan deze tour begonnen, maar moest met ademhalingsproblemen opgenomen worden. Dus werd er een andere drummer ingevlogen. Maar dat werd ruzie met iedereen. Toen is de gitarist gaan drummen (wat ie overigens verrassend goed kon) en is de chauffeur gitaar gaan spelen (wat ie duidelijk al 30 jaar deed, alleen moest ie deze nummers dus twee weken geleden opeens gaan leren). 

Tussen de nummers door vertelde Dave, het enige origineel overgebleven bandlid in het kort zijn levensverhaal. Kon de rest van de band wat op adem komen. Nummers die destijds over Reagan gingen werden moeiteloos aangepast naar nu en voor je het wist stond de hele kroeg "No Trump, no KKK, no fascist USA" mee te schreeuwen. Gezellig. Sowieso wel bijzonder om in een pijpenla café weer in een ouwerwetse pogo terecht te komen. Verschil met dertig jaar geleden, toen ik met dezelfde gasten stond te springen, was wel dat veel van ons ook 30 kilo ouder geworden waren. 

Voor het laatste nummer vertelde Dave dat ie 18 jaar nuchter was geweest en dat er weer genoeg van had. Gisteren in London had ie met een stel achttien jarigen XTC gedaan en een superfeest gehad. Vanavond was het ook niet de planning om nuchter te blijven.
Dat gedeelte van de nacht heb ik niet meer afgewacht, voor vanavond staat er bij mij weer een ander feestje in de planning. Deze dag had ik genoeg indrukken gehad. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten