19-01-2017

Tijgers

Goedgemutst liep ik de supermarkt in, niet alleen vanwege de kou maar ook omdat het overleg daarvoor goed en snel verlopen was. Ik had nog niet eens alle groente in mijn mandje gemikt en de irritatie was al zo hoog opgelopen dat mijn goede humeur ging bezwijken. Het was me niet eens helemaal duidelijk waarom. Iets stoorde ontzettend. Het was niet druk, er lagen geen krijsende kinderen in het gangpad en de groenteafdeling werd niet door trage bejaarden geblokkeerd. Toen had ik het pas door. Het was wat er uit de plafondspeakers droop, of spetterde eigenlijk.

Iets wat duidelijk van nu was, want de pieperige meisjesstem was zo plastic, dat deed 10 jaar geleden nog niemand. Ze zong iets in de geest van: "I'm gonna get all your love", of "I need your dick right now" of "Fuck me in my eyesocket". De exacte tekst ben ik kwijt, terwijl het maar een regel was. de hele tijd. Achter elkaar door. Niks anders. Minutenlang. Hoe lang duurt het om wat boontjes, prei, wortel en uien in een mandje te mikken? Op dat moment veel te lang, ik wilde alleen nog maar weg, of de speaker uit het systeemplafond trekken, maar daar kon ik niet bij. Ja, ik had meer mijn best kunnen doen en via de groentetafel op de koeling van de zuivel kunnen klimmen om zodoende de zaak echt af te breken, maar dan is er ongetwijfeld direct weer kwestie. In een rechte lijn naar de kassa en de hut uit was de enige, lafste en meest praktische oplossing. 

Iemand kiest de muziek die gedraaid wordt in die supermarkt. Het was geen radio, maar een speciaal daarvoor aangeschaft systeem. Iemand met waarschijnlijk een opleiding en ervaring in die branche besluit dat dat nummer goed is voor de verkoop. (Of een blinde mongool met zweetvoeten zet zijn Youtube-favorieten achter elkaar en stuurt dat naar de Coop, dat kan natuurlijk ook) Mij wisten ze in ieder geval niet te verleiden om langer in die winkel te blijven.

Terwijl er zoveel moois is. Iedere keer verbaas ik me weer wat er allemaal óók is. Ik luister naast veel andere stijlen, ook graag naar snelle, technische metal, maar heb moeite met het geschreeuw wat daar vaak bij komt kijken. Een korte zoektocht leverde voor mij weer veel nieuw luistervoer op. Zonder dat er iemand doorheen gilt/krijst/grunt of piept. Met zo'n muziek in de super zou ik er graag heen gaan. Zal je net zien dat er dan een marktonderzoek is geweest waar uit dan blijkt dat de goegemeente helemaal niet zit te wachten op progressieve instrumentale deathmetal tijdens de boodschappen. Toch jammer.

Klik, luister en huiver:

Pomegranate Tiger - link
Vipassi - link
Sleep Terror - link
Dysrhythmia - link
en net anders, maar ook lekker:
Three Trapped Tigers - link


Met z'n allen via de zuivel naar de broodafdeling!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten