31-12-2016

De beste platen van 2016

Nog net voor de jaargrens komt ie op de proppen met een lijstje...

In de aanloop naar dit blog las ik mijn lijstje van vorig jaar weer (hier)
Dit jaar luisterde ik heel veel muziek van vorig jaar en ook opvallend veel wat toen nog niet in mijn lijstje stond. Met vertraging kwam het bij mij aan om dat hier in de heavy rotation te gaan. Blijkbaar was 2015 een goed jaar. Gelukkig kwam er dit jaar ook veel moois uit. Geen idee wat ik daar volgend jaar nog meer van ga ontdekken. Tot nu toe luisterde ik naar: 

Car Bomb – Meta / Descendents – Hypercaffium Spazzinate / Esperanza Spalding - Emily's D + Evolution / Giraffe Tongue Orchestra – Broken Lines / Hammers of misfortune – Dead revolution / Khemmis – Hunted / Kvelertak – Nattesferd / Leonard Cohen – You want it darker / Russian Circles – Guidance / Spidergawd – III / Three Trapped Tigers – Silent Earthling 



Mijn favoriete portret van het jaar

Maar de platen die er voor mij het meeste toe deden waren, in alfabetische volgorde:

Anciients – Voice of the void  Video 
Canadese rockers die een fijne eigen mix maken van rock, metal, hardrock en een scheutje symfo. Goed voor op de fiets of in de auto. Hopelijk dit jaar weer eens live te zien hier in de buurt.

Bombus – Repeat until Death  Video  
Derde plaat van de Zweden. Iets meer pop, iets makkelijker, maar goeie nummers. Het erg matige optreden dit jaar hield me even weg bij de plaat, maar ondertussen draai ik 'm weer graag. 

Crippled Black Phoenix – Bronze   Video  
Deze band bestaat al jaren, bracht een stapel platen uit en ging volledig langs me heen.
Gelukkig werden ze in Roosje geboekt. Helaas moest ik die avond ergens anders werken. Evengoed aanleiding om hun laatste te beluisteren. Dat beviel heel goed. De volgende keer ben ik er wel bij.

Dans Dans – Sand   Video   
Bescheiden Vlamingen met een prachtplaat. Jazz, Zappa, rock en een flinke stoot psychedelica maken er samen een heerlijke soep van. Mooie lange melodielijnen vullen de plaat.

Fleddy Melculy – Helgië  Video  
Als ze geen flauwe Vlaamse teksten hadden en niet zouden stuiteren van de melige energie, was deze plaat nooit in deze lijst gekomen. Niets nieuws, wel gezellig meebrullen. Met carnaval in Merleyn te zien.

Gogo Penguin – Man Made Object   Video   
Over dooie stakkers op het podium gesproken. De bokaal voor meest introverte doch geniale muzikanten winnen ze dit jaar met gemak. Hun variant op klassiek, jazz en een beetje dance spelen ze achteloos. Uniek geluid. Hopelijk stumperen ze nog lang zo door.

Gojira – Magma   Video   
Weer een band die ondertussen in de basisopstelling staat. Vaste waarde in de metal.
Nu minder blast, maar meer groove. Nog steeds aan het ontwikkelen. De kaartjes voor de show in Tivoli liggen al klaar.

Meshuggah – The Violent Sleep Of Reason   Video   
Over vaste waarden gesproken. Al twintig jaar hoog in mijn favoriete metal-lijstje.
Het koste me wel weer moeite deze plaat. Het soortelijk gewicht is zo hoog, de hoeveelheid lucht zo klein, dat ik bij de eerste speelbeurten niet meer dan één kant van de dubbelaaar trok. Eerder had ik dat ook bij Dillinger Escape Plan en Torche en net als toen werd dat met de band (weer) live zien in een keer opgelost. Alsof dan het kwartje pas valt. De video van Clockworks is wel de moeite waard, zeker als je epilepsie hebt.

Moddi – Unsongs   Video 
Topplaat. Moddi maakte een paar jaar geleden het mooiste liedje van het jaar met House by the sea, nu is het weer raak. Hij harkte een serie liedjes bij elkaar die eerder verboden werden. Uit verschillende landen onder verschillende regimes. Vertaalde ze naar het Engels en vertaalde ze muzikaal naar zijn eigen vocabulaire. Luister en huiver.
Monster Truck – She's A Witch   Video   
Geen pretenties, geen gedoe. Gewoon gezellige hardrock. Biertje er bij, zonnetje er op. Ideaal festivalbandje rond etenstijd. Lekker met volle mond mee schreeuwen. 'Got a demon in her soul...'

Opeth – Sorceress   Video   
Meer oudgedienden. Ooit zware metal, nu veel breder. Folk, jaren zeventig rock en af en toe gaat de metalmotor ook nog aan. Gaaf om te zien hoe een band kan veranderen zonder kwaliteit te verliezen. Die kunnen nog wel even mee.

Pogavranjen – Jedva Čekam Da Nikad Ne Umrem   Video   
Kroatische herriemakers. Alsof een stel hippies een blackmetalbandje begonnen zijn. Met een vet Oostblok-accent komen de teksten er uit. Allemaal nog niet af of gepolijst, maar wel lekker voor lange donkere avonden. Benieuwd of zij eens in de buurt komen spelen.

Red Fang – Only Ghosts  Video   
En weer zo'n club die zich al eerder bewezen. Al kwam de vorige plaat niet bij mijn favorieten uit. Deze wel. Fijne riffs, goeie deuntjes. Mannenrock. Live ook altijd de moeite waard. Op deze plaat staan verschillende nummers die in de toekomst door veel dronken boeren mee geschreeuwd gaan worden.

Ryley Walker – Golden Sings That Have Been Sung   Video 
Mooie liedjes, teksten waar ik niets van begrijp. Mooie liedjes. Fijn geluid. Mooie liedjes. Prettige stem. Mooie liedjes. Bijzonder sfeertje en hele mooie liedjes.

White Denim – Stiff   Video   
Alsof ze het er om doen. De beste muzikanten uit mijn lijst hebben niet bepaald een superhelden uitstraling. Ook de heren van White Denim moeten het niet hebben van de show. Maakt niet uit joh. Ze spelen gewoon beter dan de meeste anderen. Een totaal eigen geluid, ieder jaar weer een stap verder, iedere keer goed.

                                                          -

(Conclusie: Ik luister dus graag muziek van lelijke oude mannen met gitaren en zonder uitstraling die hun hele leven hetzelfde doen) (Nee, dat klinkt niet goed)
(Conclusie: Ik luister dus graag naar ervaren muzikanten met een eigen stijl)
(Ja, dat is een stuk beter)

Veel luister plezier! En zoals altijd hoor ik graag wat jullie favoriete platen van dit jaar zijn.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten