25-01-2014

Oorverdovend

De bel ging en de achterbuurvrouw stond voor de deur.
Zij introduceerde zich opnieuw en vroeg of dat geluid uit mijn keuken kwam.
Ik liet haar de keuken zien en horen en we concludeerden dat daar niets vandaan kwam.
Sinds enkele jaren hoort ze storende geluiden, en wel op zo'n manier dat haar leven er onder door gaat. Bouwwerkzaamheden van kilometers verderop, laagfrequente trillingen van de trafofabriek, warmteopslag onder de grond, hogedruk-gastransport. Ze ligt nachten wakker van alle geluiden in haar huis. In die jaren heeft ze er een uitgebreide studie van gemaakt en al enkele lotgenoten gevonden. Ik kon niet veel meer doen dan haar verhaal weer aanhoren en beterschap wensen.

Even later ging ik naar de supermarkt waar zoals altijd de muzak uit het plafond druipt.
De tekst kende ik, maar herkende het liedje niet. Enkele zinnen later hoorde ik het pas: 
een dodelijk saaie, bloedeloze R&B muts had Bohemian Rhapsody om zeep geholpen, en hoe. Dat nummer heb ik toch al een paar keer te vaak gehoord, maar dit was gĂȘnant.
Kon ik me opeens weer levendig voorstellen hoe erg het is als je geluiden hoort waar je niet tegen kan en je niet weg kan.



Als je dat nummer dan toch covert doe het dan goed. Zo, of zo, of  zo, of mijn favoriete versie.
Oke, nog eentje dan, deze Japanse versie had ik ook nog wel willen horen in de super

Geen opmerkingen:

Een reactie posten