08-11-2014

Tussen de rails

Natuurlijk, het is bijna te makkelijk. Erg voor de hand liggend ook. Commentaar leveren op de Nederlandse Spoorwegen. Doorgaans probeer ik het reizen per trein te vermijden, maar soms zijn de alternatieven echt geen optie. Zo ook deze middag. 
Op weg naar Utrecht kom ik er op het station achter dat daar geen treinen heen gaan vandaag, althans, niet uit mijn richting. Bij een informatiestand zit een vrouw met een donkerblauw NS uniform, rustig de zool van haar schoen te bekijken. Een kuchje van mijn kant wekt haar. " Kunt u mij zeggen wat de beste route naar Utrecht is vandaag?" Vraag ik. Met een zucht blaft ze kortaf :"alleenoverdenbosch". Kijk, dat helpt. 

De trein naar Den Bosch staat er nog. Met een kwartier onvermelde vertraging weliswaar. Installeer me in de bloedhete coupe. Kijk nog eens naar het infoscherm op het perron, zit ik opeens in de stoptrein naar Zutphen. Wat? Spullen weer bij elkaar en snel naar buiten, want volgens de planning moet ie nu gaan rijden. Inderdaad sluiten de deuren automatisch net nadat ik naar buiten stap. Binnen twintig minuten is de volgende naar Brabant er al. Volle bak en net zo heet als eerste. Dit soort nieuwbouwtreinen hebben geen toilet aan boord, maar ook geen ramen die open kunnen. Bij 30 graden Celsius komen vijftien soorten deo, after shave en parfum extra goed tot hun recht. De combinatie van temperatuur en geur voelt alsof ik een gemene snelkookpan ingestapt ben. 

Eenmaal een plek gevonden blijkt dat te kloppen. Bij binnenkomst was me het gelul niet direct opgevallen. Zeker vijf live gesprekken en drie telefoongesprekken waren synchroon te volgen. Gaaf. Daar hoopte ik net op.  Op de weg kan het ook druk zijn, maar daar zijn medereizigers verpakt in een auto en ruik/hoor ik ze niet direct.


De terugweg bleek een hele verademing, er stonden met mij maar 12 mensen op het bloedhete balkon. Met ongeveer het dubbele aantal reizigers dan er konden zitten, was het deze avond afgeladen vol. 
Jammer dat bij halvering van het comfort,
niet ook een halvering van het tarief van kracht wordt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten