Natuurlijk, het is bijna te makkelijk. Erg voor de hand liggend ook. Commentaar
leveren op de Nederlandse Spoorwegen. Doorgaans probeer ik het reizen per trein
te vermijden, maar soms zijn de alternatieven echt geen optie. Zo ook deze
middag.
Op weg naar Utrecht kom ik er op het station achter dat daar geen
treinen heen gaan vandaag, althans, niet uit mijn richting. Bij een
informatiestand zit een vrouw met een donkerblauw NS uniform, rustig de zool
van haar schoen te bekijken. Een kuchje van mijn kant wekt haar. " Kunt u mij
zeggen wat de beste route naar Utrecht is vandaag?" Vraag ik. Met een zucht
blaft ze kortaf :"alleenoverdenbosch". Kijk, dat helpt.
De trein naar Den Bosch
staat er nog. Met een kwartier onvermelde vertraging weliswaar. Installeer me in de bloedhete coupe. Kijk nog eens naar het infoscherm op het perron, zit ik opeens in de stoptrein naar Zutphen. Wat? Spullen weer bij elkaar en snel naar buiten,
want volgens de planning moet ie nu gaan rijden. Inderdaad sluiten de deuren
automatisch net nadat ik naar buiten stap. Binnen twintig minuten is de volgende naar Brabant er al. Volle bak en net zo heet als eerste. Dit soort nieuwbouwtreinen hebben
geen toilet aan boord, maar ook geen ramen die open kunnen. Bij 30 graden
Celsius komen vijftien soorten deo, after shave en parfum extra goed tot
hun recht. De combinatie van temperatuur en geur voelt alsof ik een gemene
snelkookpan ingestapt ben.
Eenmaal een plek gevonden blijkt dat te kloppen. Bij
binnenkomst was me het gelul niet direct opgevallen. Zeker vijf live gesprekken en drie telefoongesprekken waren synchroon te volgen. Gaaf. Daar hoopte ik net
op. Op de weg kan het ook druk
zijn, maar daar zijn medereizigers verpakt in een auto en ruik/hoor ik ze niet
direct.
De terugweg bleek een hele verademing, er stonden met mij maar 12
mensen op het bloedhete balkon. Met ongeveer het dubbele aantal reizigers dan er
konden zitten, was het deze avond afgeladen vol.
Jammer dat bij halvering van het comfort,
niet ook een halvering van het tarief van kracht wordt.
niet ook een halvering van het tarief van kracht wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten