09-02-2014

Wildewabestelle?

"Lopt d'r nie te mauwe, da komt van eiges goed" roept ze terug.
Terwijl "When the rain begins to fall" van Pia Zadora en Jermaine Jackson net te hard aan staat. Het nummer stamt uit dezelfde tijd als de inrichting van deze croissanterie.

-Da zèn te wènig plekke.
Das nie woor.
-Kèkt dan, on beij kaante ston der toch 3 en op de kopse kaant ok nog enne. 
Mar das toch gin tien stoele saame? 
-Godver inderdaad, ge het gelijk, da paast niet. 
En dan ston die poote ok nog es in de weg. Zo kunde toch ni zitte?
-Da lost z'n eige ok van eiges op. D'r zullen wel klein jong bè zen. 
Da krupt hier dalijk wir overal rond. 
-Ja da zulde zien. 
Hurt d'r allemol bè.
-En da ligt dan hier strakke d'n hille middag herrie te maake. 

Terwijl ik in een soort steno op mijn telefoon mee schreef met het gesprek van het personeel dronk ik een kop koffie. Een paar minuten eerder: 

"Goeiemiddag, wildewabestelle?"
Vroeg de uitbaatster heel vriendelijk toen ik plaats nam.
Ik wierp een korte blik op de kaart en bestelde een espresso en een croissant warm vlees, nee, kipkerriesalade, nee, croissant bal gehakt, nee, een croissant kaas alstublieft.
"Moet die wèrrem?" 
Nee hoor, dat hoeft niet.
Even later vanaf de bar, "Is kapoesjieno ok goed?"
Oh, ze heeft het tegen mij. "Ik heb liever een espresso."
"Da stot er nie bè. Moete dan misschien gewone koffie?"
"Ja graag."
Na enkele minuten volgde de croissant, gloeiend heet, de jonge kaas ertussen al bijna ontdooid. 
Met daarnaast, bij wijze van garnituur, een plukje geraspte wortel, twee schijfjes komkommer en een schijfje tomaat. De groentes staarden me een beetje treurig aan, 
bedolven onder een dikke lik bearnaisesaus. 

Achter me slurpte ondertussen een dikke vent een kom kippensoep naar binnen. 
Naar oud Chinees gebruik liet ie er regelmatig een vette boer bij. 
"He Zus, hedde ge nog een slaatje vur mèn, ik hè nog niet zat gehad".
"Slaatjes zèn op, vat nog mar wa soep".
"Ja, mar ik heb zin in een slaatje en ik heb honger".
"Lopt d'r nie te mauwe, da komt van eiges goed". roept ze terug.


Zondagmiddag in Den Bosch


Geen opmerkingen:

Een reactie posten