27-08-2016

Tandeloze schooier

Wat ooit de gevaarlijke gek in de theaterwereld was, bleek nu een tandeloze schooier te zijn. Met het schrappen van een flinke zak subsidie zal het ook de laatste keer geweest zijn.
Da's twee keer jammer. 

La Fura Dels Baus was ooit een van de ruigste clubs die spektakelvoorstellingen op grote schaal maakten. Groots, rauw, hard, veel seks en geweld. Heel fysiek, zowel onderling als naar het publiek. Geen club waar je achterover kon leunen. Aan de kant springen en vluchten voor wat ze op je af stuurden. Opletten. Door de tijd heen zag ik ze veranderen, braver, saaier, minder scherp, ze werden oud. Een enkele keer leek het oude vuur weer terug en maakten ze weer spektakel. Vandaag was het ruk.

Niet dat er geen budget was. Voor heel, heel veel geld was er licht, geluid, video en steiger gehuurd. Dat beloofde wat. helaas hield het creatieve deel daar ongeveer op. Nou heb ik ook niets met amateurpodiumkunsten en het grootste deel heb ik alleen lokale dansers/muzikanten/mensen in een asbestpak gezien. Die deden heel erg hun best en bewogen bijna in de maat. Op de foto's vooraf zag ik hele grote poppen. Twee daarvan waren er ook, die mochten op het einde 5 minuten mee doen. Wat vuurwerk van het dak van de schouwburg volgde en het was klaar. Tandeloos, saai, risicoloos, los zand, regieblunders en oh ja, een pretentieus Grieks godenverhaal als kapstok.

Pas werd bekend dat Cultura Nova, het festival waar dit de openingsvoorstelling van was, een flinke zak subsidie niet meer krijgt. Het zou me niet verbazen als daarmee de grote openingsvoorstellingen ieder jaar in het gedrang gaan komen. Da's jammer. 

Al een aantal jaar ga ik daarvoor graag naar Heerlen. 
We aten wel heerlijk Italiaans. Maar om daar nou drie uur voor te rijden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten