03-08-2016

Advies

Gisteren werd bekend gemaakt wat de adviezen van het fonds voor de podiumkunsten zijn.
Voor veel clubs in de culturele hoek een hele belangrijke dag. Het advies bepaalt immers of  en zo ja, hoeveel subsidie er gegeven wordt de komende vier jaar.

De totale aanvragen waren meer dan het dubbele van wat er uitgegeven kon worden.
Dankzij PVV en VVD is er bij de vorige ronde dertig procent van het totaal wegbezuinigd.
Gisteren heb ik het advies gelezen en gezien hoe het geld verdeeld wordt. Ik heb het idee dat een goede aanvraag schrijven zeker zo zwaar weegt als wat er in de voorafgaande periode daadwerkelijk met de subsidie gedaan is. 

Natuurlijk heeft dat alles met smaak te maken. De smaak van de adviseurs van het fonds is duidelijk anders dan die van mij. Verder blijft het een vreemd systeem waar bij iedere ronde gezelschappen buiten de boot vallen. In veel gevallen komt dat praktisch neer op het einde van het gezelschap. De materiĆ«le en artistieke kapitaalvernietiging die daar op volgt vind ik absurd. Natuurlijk is het goed dat er om de zoveel tijd een bezem door heen gehaald wordt, maar de prijs die daar voor betaald moet worden is erg hoog.

Ik vind het erg jammer dat met name door de grote gezelschappen nogal eens zeer inefficient met middelen wordt omgesprongen. Het lijkt dan niet op te kunnen. Van dat geld zou zeker een van de gezelschappen die nu ten onder dreigen te gaan overeind gehouden kunnen worden. Helaas is daar niet zomaar een praktische oplossing voor te vinden.

In de media kwam ik dat allemaal niet tegen. Daar was het een wedstrijd onder de reaguurders om zo hard mogelijk te roepen hoe belachelijk het is dat De Staat 2,5 ton per jaar gaat krijgen. Het ene argument nog dommer en platvloerser dan het andere.
menig PVV'er zat blijkbaar in de voortent te kankeren op het weer en zag hoe "nog een linkse club waar nog nooit iemand van gehoord heeft jarenlang uit de staatsruif kan vreten terwijl mijn moeder in het verzorgingstehuis bla bla bla..."  

Ik hoop dat de clubs waar de klappen vielen goede oplossingen gaan vinden 
en dat De Staat de komende jaren hele mooie dingen gaat maken waar veel mensen van kunnen genieten. Misschien zelfs wel zijn moeder in het verzorgingstehuis.


Na een natte dag klaarde het nog even op.
Kon ik mooi een paar zompige paarden voor een grote lucht fotograferen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten