02-03-2014

Flits


Een maand of wat geleden stuitte ik op een site over fotograferen met flits.
Een schier onuitputtelijke bron van informatie. Vlot geschreven en rijk geïllustreerd.
Vorige week kocht ik eindelijk twee flitsers, zodat ik twee dingen die ik leuk vind kan combineren; foto's maken en licht maken. Nu nog leren hoe dat samen gaat. 
De keuze uit flitsers bestond grofweg uit twee types: duur en volautomatisch, 
of veel goedkoper en handmatig. 
Om met David Hobby, de auteur van voornoemde site te spreken: 
"Met een handmatig bediende flitser bepaal je zelf hoe je foto er uit gaat zien, 
met een automatische bepaalde een Japanse technicus dat vijf jaar geleden voor je".

Nu dus oefenen. 
Er zijn een aantal instructievideo's en seminarvideo's uitgebracht waar ik nu al dagen naar kijk. Veel relatief droge stof over f-stops, diafragma instellingen en kleurtemperatuur, gelukkig wel afgewisseld met wat droge humor.
"If i have to sign off to another assignment, of somebody sitting at a computer in an ugly fluorescent lit room, that i can't control, it's like, I start to feel the itch on the roof of my mouth, that only the cold steel of a gunbarrel can scratch." Zo is les krijgen een feestje.

Maar vanmiddag scheen de zon, 
dat licht vind ik toch mooier dan dat uit flitsers, 
dus maakte ik een ommetje en een foto van een plas water.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten