24-02-2019

Blue


Om nou voor één nummer te gaan? Lijkt me me een beetje overdreven. 
Maar toch? Zou dat snel uitverkopen? Geen idee. 
Twintig jaar speelden ze hier niet in de buurt.  Waren ze destijds "groot"? 
Geen idee. Toch doen. De eerste dag dat de voorverkoop begon was het al uitverkocht. 
Zo. Dat zag ik niet aan komen. 
Achteraf bleek het de show die sneller uitverkocht dan iedere andere in Roosje ooit. 
Binnen tien minuten lag de website plat er waren er 1100 tickets de deur uit.

Zijn er dan nog wel vrijwilligerskaartjes? Ja. Yes! 
Het gros van de medewerkers lag in de wieg toen "Industrial Silence" uit kwam. 
Die komen waarschijnlijk niet. Op zaterdagavond hebben die vast wat anders te doen. 
Zoals werken bij de Nederlandse hiphop act in de kleine zaal.
Zal de band klinken zoals ik hoop,
of is het vergane glorie en zit ik na een kwartier weer op mijn fiets?

Dat nummer was "Strange Colour Blue", het bandje Madrugada.
Emotionele Noren en een zanger met een prachtige donkerbruine stem. 


's Nachts, onderweg naar huis, regen en nog zeker anderhalf uur te gaan. 
Ander cd'tje er in, verse peuk aan en door rollen. 
Lange dag gehad in Zottegem, Vlissingen, Genk of Sneek. 
Nu naar huis. Alleen in deze huurbak. Het is 2004. 
Vier nachten hotel gehad, straks een borrel, 
mijn eigen bed en morgen mijn eigen douche. 
Maar eerst nog 120 kilometers. 

"Blue, strange colour blue. 
Hey little mister driver man,
keep your head up, 
we are nearly there." 
zingt Sivert Høyem, 
de Noor met de stem waar je kruidenbitter van kan trekken. 

Door merg en been. 
Het is een lange tour, maanden in een busje overal heen. 
Een mooie voorstelling, dat wel.
Nog 98 kilometer belooft de GPS. 
We are nearly there.

Ze bleken de plaat integraal te spelen. Fijn!  
Met een prachtig zaalgeluid, geconcentreerd, bescheiden en ingetogen. 
Dus "Strange Colour Blue" kwam daar waar ik hem hoopte. 
Hard binnen. Kippenvel. 
Daarna "Quite Emotional" ook fijn. 
Maar inderdaad, dat was de moeite, om voor één nummer te gaan.


Mocht je jezelf eens tegenkomen,
midden in de nacht, 
ter hoogte van Meppel,
luister deze dan: Strange Colour Blue

Geen opmerkingen:

Een reactie posten