06-06-2018

Maat

Voor een serie klussen in een tamelijk formele omgeving zocht ik een andere broek. 
Een onpraktische broek. Zonder zakken op de juiste plekken, zodat ik niet alles op zak heb wat ik eigenlijk wil hebben. Maar wel beter weg val tegen de achtergrond. Dus naar de winkel.

Goed voorbereid kwam ik aan en wist ik de maat van de broek die ik normaal draag.
Iets zwart of donkergrijs zoeken, de juiste maat passen en in no-time sta ik weer buiten.
Dacht ik.

Op een broek die ik inschatte als ongeveer mijn maat trof ik een cijfer wat het dubbele was.
Da's raar. Een andere broek die voldeed aan mijn wensen bleek 5 (Vijf!) maten te hebben. 
Dus assistentie gevraagd. Zij had geen idee hoe het zat met die maten, want ja, "Dat zijn hĂ©renmaten". Maar ze haalde wel een collega erbij. Het jongetje stond me vol verbazing aan te kijken toen ik hem vroeg hoe ik de maten moest vertalen van het ene naar het andere systeem. Hij pakte de broek vast en begon te mompelen. Hij las alle vijf de maten voor die er op stonden. Heel fijn, maar die kon ik zelf ook lezen. Toen ik hem op die andere maat wees van broek nummer twee stopte zijn gebrabbel.

"Nou weet ik het ook niet meer meneer", "Mag ik mijn chef er bij halen?"
Dat vond ik goed.
En kwal in een pak, een goedlachse franchisehouder kwam op me af. Zonder aarzelen vertaalde hij de maat voor mij. Op mijn vraag hoe hij dat deed zei hij:"Ervaring meneer".
-Heeft u misschien een conversietabel voor mij? Vroeg ik. 
"Die hebben we doorgaans op de zuilen staan, maar door de verbouwing zijn die even zoek, net als een paar andere spulletjes", zei hij met een kleine glimlach die door liet schemeren dat het achter de schermen een puinhoop was.
-Kunt u mij zeggen wat deze andere maten zijn?
"Ja hoor meneer, breedte, lengte, Europese maat, Franse maat, Spaanse maat, Portugese maat en Italiaanse maat."
-Is dat in het kader van de Europese eenwording? Vroeg ik.
"Ze willen allemaal hun eigen systeem houden, dus wordt het wat onoverzichtelijk meneer."
-Maar het wordt wel gewoon allemaal in China geproduceerd?
"Inderdaad meneer en in nog wat andere zuid-oost-Aziatische landen. En zij drukken op ons verzoek al deze merken er op."
-Dank u wel voor deze informatie.
"Graag gedaan meneer." 


Flamingo's hebben het makkelijker, die hoeven geen broek aan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten