03-09-2018

Rood Groen Zwart


Ondanks verwoede pogingen van de gemeente om de stad schoon te houden, plakken op de gekste plekken mededelingen in de stad. Op de Waalbrug zag ik twee stickers. Ik vermoed dat ze uit dezelfde hoek komen. Wandelend had ik de tijd om er bij stil te staan. 
Wie plakt dat? Misschien dezelfde als die ze maakte. Wat is het doel er van?

De eerste lijkt zich te richten op de buurgemeente Arnhem. Het kengetal is daar 026.
De achtergrondkleuren van de sticker zijn gek genoeg geen geel zwart, maar rood, groen, zwart, typisch Nijmeegs. De tekst, die toch snel 3 tikfouten of grammaticale blunders bevat, is niet heel positief over Arnhem.



Iemand maakt zo'n ding. Naar de klote op zaterdagavond verzint ie de tekst. Thuis achter zijn laptop (ik gok er op dat de maker een man is, mijn vooroordeel) maakt ie een ontwerp. , stuurt het naar een drukker, rekent het af en ontvangt het pakketje. Tevreden maakt ie het doosje open en trots bekijkt ie de stickers. Daar kan ie mooi mee aan de slag.

Zo zal ie dat Vitesse-tuig eens mores leren. Het Gelredome-gajes gaat sidderen uit angst.
Of? Wat zal het doel zijn? De verdwaalde Arnhemse wandelaar die over de Waalbrug loopt schokken? Naar zijn NEC-vriendjes laten zien dat ie Het Kwaad bestrijdt? 


De tweede sticker vind ik nog vreemder Die gaat, denk ik, niet over Arnhem. Die heeft dezelfde kleuren als de eerste en een tekst, gek genoeg, zonder spelfouten. Is dit dan een belediging van Nijmegen? Is het een Nijmeegs punkbandje wat reclame maakt? Reclame voor een lichaamsdeel van een huisdier? Heeft deze sticker helemaal niets met die andere te maken? Met hetzelfde lettertype en dezelfde kleuren vermoed ik toch dezelfde bron.

De maker kreeg het in ieder geval voor elkaar om me tot het eind van de brug aan het denken te zetten. Dat is iets wat reclamecampagnes nooit voor elkaar krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten