08-10-2015

Luister

 "Wie leest, leeft meer", hoorde ik pas. Volgens mij zit daar wel wat in. Met de verhalen van anderen kan je je leven verrijken. Ik lees graag, maar luister nog liever. Naar mensen die zelf hun verhaal vertellen. Niet ieder moment is daar even geschikt voor, maar achter het stuur past dat prima. De laatste tijd reed ik te weinig om ook alles te luisteren wat ik gedownload had. Het aanbod aan gratis, legaal en ontzettend goed blijft groeien. Enkele podcasts die ik graag luister zijn The Moth (Amerikaanse waargebeurde verhalen door de verteller meegemaakt en verteld op een podium), Echt gebeurd (Hetzelfde idee, maar dan Nederlands), Woord (Iedere week vijf uur uit de Nederlandse radioarchieven rondom een onderwerp), Argos (De betere onderzoeksjournalistiek) en natuurlijk fijne, mooie, spannende hoorspelen zoals De Moker, De Spin en De Buitendienst.

Vandaag had ik genoeg tijd om wat in te halen. Eerst naar Haarlem voor een fotosessie met Bert Apeldoorn. Daarna via Amersfoort terug, om een paar luidsprekers op te halen die ik via Marktplaats had gevonden. De man waar ik ze van zou kopen was door file nog niet thuis, maar zijn vrouw en dochters wel. Zij vertelde dat toen ze elkaar leerden kennen hij enorme speakers had en zij die niet zo waardeerde als hij dat deed. Dus hij kocht een set kleintjes (die ik nu dus heb), maar na wat herinrichtingen moesten ook die het veld ruimen. Nu stond er een kleine zwarte zeppelin met een Ipod er in. Zij was er duidelijk gelukkig mee. Zijn audiofiele ego zal een stapje terug hebben moeten doen. "Ja, want papa kan niet altijd zijn zin krijgen", zegt ze tegen haar dochter. Die weet er dan nog wel een: "Net als toen papa een motor wilde maar dat niet mocht van jou!", "En toen met die verjaardag!" "En met de vorige auto!" valt de andere dochter bij. "Nou hebben jullie nog andere dingen die jullie ook graag over papa aan deze meneer willen vertellen?" Zei moeder enigszins beschaamd.

Om waargebeurde verhalen te horen moet je vooral ook weer je auto uit komen, zo bleek maar weer.




Een man met veel gezichten
(en ook best veel verhalen trouwens)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten