Vorige week maakte ik, al zeg ik het zelf, een aardige serie foto's van het concert van SOJA in Roosje. Omdat ik dacht dat de band ze misschien ook wel leuk zou vinden, stuurde ik hun manager een linkje naar de Roosje-fotogalerie met de mededeling, dat als ie ze mooi vond en foto's in volle resolutie wilde hebben, hij maar een mailtje moest sturen. Binnen vijf minuten kreeg ik een mailtje terug met complimenten en de vraag of ik ze wilde resizen voor Instagram. Nou heb ik geen Instagram account en wist ik ook niet precies wat hun voorwaarden zijn, dus dat eerst maar een gaan bekijken. Blijkt hetzelfde te zijn als bij Facebook, want Instagram is net als Whatsapp er ook door overgenomen. Zij stellen dat iedere foto die op hun site gepubliceerd wordt weliswaar niet hun eigendom is, maar ze wel zelf bepalen wat er mee mag gebeuren. Ze mogen alle foto's gebruiken voor alle doeleinden, inclusief verkopen aan derden, zónder de rechthebbende daar ook maar van op de hoogte te stellen, laat staan te betalen. Op de een of andere manier voel ik er dan niet zoveel voor om daar mijn foto's op te zetten.
Trevor: "We need more garlic"
Op die manier hoef ik er ook niet over na te denken of ik dat wel wil.
"Ik heb nog veel te leren in de wereld van de commerciële fotografie"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten