Waar zijn ze gebleven, de Petjes in
Golfjes?
Petjes in donkergekleurde Golfjes met
getinte ruiten
(en het liefst met een grote tribal
sticker op de achterruit)
en zoveel laag uit de stereo, dat je
het nummerbord hoort trillen als de ramen dicht zijn.
Petjes die jarenlang de grootste
bokkenlullen op de openbare weg waren.
Petjes die kleefden, sneden, geen
richting aangaven, en veel te hard door een woonwijk scheurden.Weg. Althans, ik zie ze niet meer, in
hun Golfjes.
Was het een generatie van sociaal-kansarmen die na hun
Golf GTI-periode nu getrouwd zijn en een stationwagon nodig hebben om
de kinderschaar in te vervoeren? Zijn ze allemaal veranderd in een
lijstje, twee waxinelichtjes en een teddybeer tegen een boom? Of
hebben ze hun pet afgedaan, een blouse aangetrokken en een
zilverkleurige Audi met xenonverlichting aangeschaft? Want dat lijken
op dit moment de ergste longhonden op de weg. Die alle rottigheid van
de Golfjes uithalen, met iets minder herrie, maar meer verblindend
licht.
Gelukkig is er nog een andere categorie
auto's die het de moeite waard maken om op te blijven letten op de
weg. De verticale.
Auto's die hoger zijn dan breed, ontzettend
praktisch zijn, zuinig, makkelijk instappen en ontzettend praktisch. Meestal worden ze bestuurd door zeer
ervaren automobilisten.
Of mensen met hele korte armen en een beslagen
voorruit. En iedere kans om brandstof te besparen
wordt aangegrepen. Met 60 kilometer per uur de snelweg op, als een lijk met 25
door de stad, heerlijk zuinig rijden ze, en praktisch. Op
zondagochtend rijden ze het liefst, dan is het lekker rustig op de
weg en overzichtelijk. Kunnen ze zonder haastige andere weggebruikers
lekker twijfelen voor iedere kruising, bocht of oprit, wel zo
praktisch. Heeft niemand er last van.
Behalve die stakker in die bus die naar
z'n werk gaat. Tijdens het luisteren naar “Vroege
Vogels” her en der een weifelend verticaal autootje ontwijkt en zich blijft verbazen dat het toch bijna altijd goed af loopt.
Nou ik het toch over hem heb, hij zoekt
nog een veilige parkeerplek in Nijmegen, binnen of achter een hek,
waar ie tot half november deze combinatie dagelijks kan stallen.
Heb
je een idee?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten