25-06-2019

Scherp

Alice Cooper had een routine waar hij tijdens de show op het eind van een nummer een groot zwaard rechtop in het podium stak. De zoveelste keer dat hij dat deed had ie genoeg gedronken om verkeerd te mikken. In plaats van in de houten vloer ging het zwaard zijn been in. Bloed spatte om het rond, het publiek vond het prachtig en dacht dat het een van de vele special effects was. Alice vond hun reactie op zijn beurt fantastisch en liet het zwaard nog een nummer lang bungelen. Na afloop goot hij, in plaats van een tetanusprik te laten zetten, een halve fles whisky over de wond om deze te ontsmetten en vertrekt naar het hotel.


De band zette in en de zanger lag al op de grond, te stuiptrekken op zijn rug. Coilguns speelde in Merleyn en ze stonden aan. De zanger sprong direct van het podium om bezoekers aan te klampen. Tamelijk fysiek en zeer intimiderend. Na twee nummers stond meer dan de helft van het publiek in het cafĂ©. Zijn microfoonsnoer bleek -aha verrassing- lang genoeg om ook het einde van de bar te halen. Ook daar werd al snel contact gemaakt. Na de aankondiging van een nummer springt ie weer van het podium en komt op mij af, ziet mijn grote witte lens en draait acuut om. Toen ik hem daar later over sprak zei hij: "My personal freedom ends where yours starts! Frenzy and respect sometimes don't match, but if one is carefull enough the message will come through - or will most of the time." 


Een paar dagen later op Sonic Whip speelde Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs. Hun zanger bleek een hondsdolle badmuts, of althans zo gedroeg hij zich. Halverwege het tweede nummer stormt hij naar voren en maakt aanstalten om over de monitor te stappen. Mijn tweede camera lag precies daar, voor me op het podium. In een reflex grijp ik die. Terwijl het gezicht van de zanger deed vermoeden dat hij zijn medicatie de hele week  geweigerd had, kreeg ik een fractie van een seconde een blik van verstandhouding. Later die dag sprak ik hem en heel nuchter merkte hij op: "Als ik zomaar op een camera ga staan, hoeveel festivals denk je dat wij deze zomer nog spelen?".

Ik zie graag bands die op het podium flink buiten de lijntjes kleuren, 
maar het wel zo leuk dat ze niet allemaal zo gestoord als GG Allin zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten