29-10-2018

Andere tijden

Sommige klussen kijk in meer naar uit dan andere. Vandaag was er zo een. Twee bijzondere types op het podium. Naar de muziek van Dave Eugene Edwards heb ik veel geluisterd, hij was zanger van 16 Horsepower en Woven Hand. Drie 16 Horsepower shows heb ik destijds ook belicht. En nooit een woord met hem gewisseld. Behalve een gemompeld "Thanks for clapping", heb ik hem überhaupt nooit iets horen zeggen, ook niet in de lift vandaag. Een echte feestneus zal het waarschijnlijk nooit worden. 


Ik was misschien vergeten dat een paar jaar geleden zijn podiumpersoonlijkheid veranderd is van een door Den Duivel belaagde Godsvrezend Christen, naar een Indiaanse sjamaan. Tussen het spelen door was hij vanavond wuivend geesten aan het verdrijven, of misschien een bromvlieg, dat zag ik niet goed.

Toen ineengedoken op een barkruk, met houthakkershemd en een spijkerbroek, nu met bandana, rijk bestikte blouse en strakke designerjeans. Wel jammer dat ie sindsdien zijn zonnebril ook niet meer afzet. Destijds was het juist zo beeldbepalend hoe zijn ogen naar boven weg rolden en alleen het oogwit zichtbaar bleef. Nummers lang. Ik heb weleens getwijfeld of het wel een act was. Hij leek dan écht bezeten en verdwenen. De band jaagde door met  hun duistere Americana en iets leek zelf te kiezen wanneer er weer gezongen werd.



Met Hacke ernaast in een glanzende rode blouse die zijn forse torso steeds stakker omspande De hele grote schoenen, druipsnor, het hoedje, de strakke broek en de koddige danspasjes, kon ik de vergelijking met Pipo de Clown en Mama Lou niet helemaal los laten. Hacke die natuurlijk ook een aardige historie heeft door al bijna 40 jaar met Einsturzende Neubauten te spelen. Niet het minste bandje. maar weer eens wat video's van bekeken en over gelezen. Wat een teringherrie. Opvallend detail in zijn biografie vond ik dat zijn eerste vriendin destijds Christiane F. was. Die naam had ik al even niet gehoord. Andere tijden. 



Ondanks de outfits speelden ze overigens lekker. Zwaar, dreigend, mooi.
Luister zelf maar: Hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten