12-10-2015

Kaalslag

Met steeds meer leegstaande winkelpanden in stadscentra, is het tijd voor wat nieuws. 
Recentelijk wilde ik een espressomachine kopen. Mijn oude was ontploft en het idee van ontbijt zonder koffie klonk nogal dreigend. De vorige kwam via een internetwinkel, lekker goedkoop, maar wel pas bezorgd na een paar dagen. Nu had ik geen paar dagen tot mijn volgende ontbijt. Even rondgekeken op het net op zoek naar merken en prijzen. Genoeg keuze. Op de fiets het centrum in, zoveel zal de prijs niet verschillen van de online-koffieapparaat-verkopers. Mis! De keuze bestond uit heel duur tot veel duurder. Prachtige automaten waar vloeibaar goud uit kwam, maar al snel vijf tot tien keer het budget wat ik in gedachten had. Andere winkel, hetzelfde verhaal. Nog een, die hadden wel een druppelaar, maar geen espressomachines, nog een. Een uur later zat ik op Marktplaats te kijken of er in de buurt wel wat was. Die avond nog reed ik naar Wychen om voor 25 Euro een tweedehands model op te halen.

Hetzelfde gebeurde toen ik een versterker wilde kopen. Weer verschillende winkels, weer idiote prijzen en een heel klein aanbod. In winkels waar geen klant te zien was stonden stoffige verkopers duimen te draaien. Bij een versterker zocht ik nog in de winkel de prijs online op voor een apparaat. Voor minder dan de helft van de winkelprijs werd ie gratis thuisbezorgd. Kak. 

Dus het voorstel is: Voor ze langzaam failliet gaan -dan blijft er nog wat over voor een fatsoenlijk sociaal plan voor de werknemers- stoppen alle middelmatige winkels. Middelmatig in de zin van: Niks bijzonders, kleine keuze, geen oorspronkelijke eigenaar, geen eigen smaak, maar dozenschuivers in een  pak met een middenstandersglimlach. Zeg BCC, Harense Smid, Scheer en Foppen, Dixons. Ze hebben allemaal een website en allemaal een online marktaandeel van niks.

In hun plaats kunnen kleine, originele winkels komen. Doordat de ketens weg zijn zakken de huren en krijg je nieuwe mogelijkheden. Een groot gedeelte van het winkelend publiek waardeert een stadscentrum juist voor die eigenzinnige winkeltjes. Duurder, maar gespecialiseerd. Met garantie, advies en aandacht. Kopje koffie mevrouw? Aan de rand van de stad zet je een grote loods naast een parkeerterrein waar de grote internetboeren hun spullen verkopen. Geen showroom, geen etalage, geen koffie. Alleen maar een balie waar je je spullen op kan halen. Bodemprijzen en geen service, zoals ze nu online ook werken.

Zal het meer dan vijf jaar duren voor we zo ver zijn?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten